7 Eylül 2015 Pazartesi

ŞAHSİYETLERLE UĞRAŞMAK CEHALET, FİKİRLERİ, İLKELERİ İRDELEMEK FAZİLETİR ERDEMDİR

ŞAHSİYETLERLE UĞRAŞMAK CEHALET,
FİKİRLERİ, İLKELERİ İRDELEMEK FAZİLETİR ERDEMDİR
Bilgi, insanlıkla özdeş olup tüm insanlığın her dönemde üzerine ekleyerek geliştirip zenginleştirdiği paha biçilmez birikimidir.
BİLGİ GÜÇTÜR
#BİLGİ olmadan GERÇEĞE ahsen FİKRE ve REFAHA ulaşılamaz
Elbette, bilenlerle bilmeyenler bir olmaz 39/9 vb. Bildiğini yaşama yazmak, insanlık, hayır ve iyilik yönünde kullanmak veya buna aykırı davranmak da aynı olmaz.
Doğru mana, #ilim, en kıymetli hazinedir, yaşama yazdıkça anlam ve değer katar.
İnsanlığın düşünce birikiminden yararlanmadan ahsen fikirler üretilemez.
Bu nedenle, farklı fikirlerin varlığı, sorgulamayı, karşılaştırmayı, #muhakeme etmeyi tetikler, gerçeğe ulaşmanın yollarını açar. "Eleştiriler de fikirleri güzelleştirmeye çalışan bahçıvanlardır."
Gerçeği bulmak için engin deryalara açılmaktan dalmaktan muhalif ya da farklı fikirleri dinlemekten anlamaktan asla vazgeçilemez.
Fikirlerin tartışılması, teatisi, Namık Kemal'in de söylediği gibi “Müsademe-i efkârdan barika-i hakikat doğar”. Hakikate ulaşmak açısından önemlidir.
Her edebe ve adaba uygun yorum, katkı ve düşünce ayrı bir güzelliktir.
Bu süreçte, CEHALET, MESAJIN, KURAN’IN, fikrin düşüncenin üstesinden gelemeyince, mesajı getirenin, RASULLERİN, düşünenin, fikir sahibinin üstesinden gelmeye çalışır. Karalar, damgalar, iftira atar, mecnun, deli, yalancı der, her yolu dener.
Şahsiyetlerle uğraşıp
DÜŞÜNÜRÜN üstesinden gelmeye çalışmak cehalet,
fikirleri, ilkeleri konuşup irdelemek ise fazilettir, erdemdir
Düşüncenin üstesinden gelemeyen, DÜŞÜNENİN üstesinden gelmeye çalışır der, Paul Valery
“Büyük beyinler fikirleri, orta beyinler olayları, küçük beyinler ise kişileri konuşur.” #HymanRickover
“Geri zekalı insanlar; insanları, orta zekalı insanlar; olayları, ileri zekalı insanlar; fikirleri konuşur." Muhsin Mülayim
"Büyük beyinler fikirleri tartışır, orta halliler olayları, küçük beyinler ise insanları. -Eleanor Roosevelt
Her nedenle, kişi ve olaylarla uğraşmak, insana hiçbir şey katmadığı gibi, çok şeyleri de alıp götürür.
Zira, fikirler yerine şahsiyetler yarıştırılıp, çarpıştırılınca tarafgirlik körlüğüyle, hakikat değil dostluk, insanlık dahi bırakmaz.
Cehalet, tüm KÖTÜLÜKLERİN kaynağıdır.
Cehalet, ilimden de edepten de AHLAKTAN da uzak kalmaktır.
Bu tür cehalet öyle bir hastalıktır ki, “Kendine taraftar olanı her kim, şeytan dahi olsa, melek görür, bağrına basar. Alim, hanif olanı ise, kendine taraftar olmadığı için, şeytan görüp, recm eder.
“Akıllılar hep KUŞKU içindeyken aptallar KÜSTAHÇA kendinden emindir. der #BRUSSELL
"Bir gerçekle kırk alimi yendim de kırk gerçekle bir cahili yenemedim". Der, #Biruni.
“Bin alim bir araya gelse yine de bir cahili ikna edemez. Bu ilmin acziyetinden değil cehaletin hadsizliğindendir. #LaEdri
Cahille TARTIŞMAYI sürdürmek de CEHALETTİR.
Nitekim;
Cahillerle tartışırken bilgeler bile cehalete kapılır der #Goethe”.
CAHİL ile tartışırken söyleyeceğin her sözcük ATEŞE ATILMIŞ BİRER ODUNDUR aslında. #Tolstoy.
Cahil insanlar davul gibidir. Sesi çok çıkar ama içi boştur" Sadi Şirazi
OLGUN insan öğrenip, ÖRNEK olup AHSENLEŞMEYİ CAHİL ise #İNAT etmeyi SEÇENDİR
“Bir toplum gerçeklerden ne kadar uzaklaşırsa; gerçeği söyleyenlerden o kadar nefret eder der #GeorgeOrwell”.
Edebim el vermez edepsizlik edene. Susmak en güzel cevap, edebi elden gidene. der #YunusEmre
Elbette
HERKES kendine yakışanı yapar. Testinin dışına bile içindekiler sızar. İnsan #yediğinden ikram eder. Herkes kendinde, ahlakında, yanında, heybesinde, dünyasında olanı söyler. Üslubu beyan aynıyla insandır. Söz söyleyenin ahlakını yansıtır. Sözler sahibinindir. Üslup da esas kadar önemlidir. İnsanı en iyi anlatan lisanı halidir.
Sui ZANLAR, muhatabın değil, ONU YAPANIN değersizliğini, #çukurluğunu gösterir. Ön yargılar cehennemde yaşamak etrafa da alev saçmaktır.
Elbette, #Hakikatler güneş gibidir. Üflemekle sönmez. Çamur atmakla kararmaz. Gözünü kapamakla gece olmaz. Sadece kendine yalancı gece yapar. O ölçüde de her alemde acı bedeller öder.
Dava insanlarının ise, her tür zorlukta her olumsuz durumda dahi Kuran Ahlakından ayrılmadan hak olanları yazmaya, yapmaya, okumaya paylaşmaya ve aleme duyurmaya değişime ve ıslaha vesile olmaya devam edip böyle durumlarda,
SUSARAK ve ORADAN, O KONUDAN, O ORTAMDAN,
#Rabbinin ilkelerini hatırlatıp selam ve barışla ayrılıp tepki koyması, CEHALETE ve GÖNÜL KIRANLARA karşı, en etkili PROTESTOSUDUR.
Her nedenle, Kitap der, yaklaşık meallerde;
· 25/63 Rahmân'ınkulları öyle kimselerdir ki, yeryüzünde mütevâzi olarak yürürler, CAHİLLER kendilerine laf atarsa "Selâm" -benden kimseye zarar gelmez- derler.
Veibadur rahmanillezine yemşune alel erdi hevnev ve iza hatabehumul CAHİLunekalu selama.
· 28/55 Boş söz işittikleri zaman ondan YÜZÇEVİRİRLER ve: "Bizim işlerimiz bize, sizin işleriniz size. SİZE SELÂM OLSUN biz CAHİLLERİ cehaleti aramıyoruz istemeyiz" derler.
Veiza semiullağve a'radu anhu ve kalu lena a'maluna ve lekum a'malukum, selamunaleykum la nebteğil CAHİLîn.
OYSA
İlkeler ve fikirler üzerinde konuşmak insana ve insanlığa yepyeni ufuklar açar. Yaşama değerler katar.
Eleştirmek zor bir iştir. Her şeyden önce konuyla ilgili yeterli bilgiye sahip olmayı gerektirmektedir.
Zira, daha güzel olması için size öneriler, yeni fikirler sunmak vardır.
Eleştiri, zayıf ve güçlü yönlerini, olumlu ve olumsuz taraflarını belirterek gerçek değerini yansıtma ve geliştirip ahsenleştirilmesi amacıyla yapılan en önemli yardımlardan biridir.
Çözümler, sorgulamayla başlar. Sorgulamakla başlayan ve akletme, düşünme, tedebbür/ne anlattığını anlamaya çalışmak GERÇEĞE AÇILAN KAPILARDIR.
Farklı fikirlerin varlığı, sorgulamayı, karşılaştırmayı, muhakeme etmeyi tetikler, gerçeğe ulaşmanın yollarını açar. Eleştirilerde fikirleri güzelleştirmeye çalışan bahçıvanlardır.
Farklı fikirler ve eleştiriler, hakka, doğruya ve güzele doğru tekamülün, gelişmenin tamamlayıcıları ve destekçileridir. Hatadan beridir ön kabulü de insanı bunlardan mahrum bırakır.
#Eleştiriler, ÖVGÜYÜ de YERGİYİ de gereğince içinde barındırarak, fikirleri güzelleştirmeye çalışan BİLGİYE HAKİKATE ulaştıran gerçek DOSTLARDIR.
Eleştiri iyi ve kötü yönlerini delille ortaya koyması, HAK NAMINA ve her nedenle de güzelleştirme amacıyla yapılması nedeniyle tartışma ve cedelleşmeden de ayrılır.
Eleştiride cedelleşmeden öte, zikre, en güzele ulaşma amacıyla kötü yönleri kadar iyi yönler de ortaya konulmaktadır.
TARTIŞMA CEDELLEŞME, iddianın üstün gelmesi, kibir, ENE vb zaaflara düşme halleri sonucu iyi ve kötü yönde, yöntemle de yapılabilmektedir.
Nitekim Kitap delilsiz ve hasım gibi yapılan tartışmayı #cedelleşmeyi kınar:
• Kendilerine gelmiş hiçbir DELIL olmadan Allâh'ın âyetleri hakkında tartışanlar CEDELLEŞENLER var ya, onların göğüslerinde, (hiçbir zaman) erişemeyecekleri bir büyüklük KİBİR taslamaktan başka bir şey yoktur. Sen Allah'a sığın, çünkü işiten, gören O'dur. İnnellezine yucadilune fi ayatillahi bi ğayri sultanin etahum in fi sudurihim illa kibrum ma hum bi baliğih, festeiz billah, innehu huves semiul besîr. 40/56
• Onlar ki kendilerine gelmiş bir delil olmadan Allâh'ın âyetleri hakkında CEDELLEŞENLERİN (Bu hareketleri) Gerek Allâh yanında, gerek inananlar yanında (onlara karşı) ne büyük bir kızgınlık (doğurur)! İşte Allâh, her kibirli zorbanın kalbini böyle mühürler." Ellezine yucadilune fi ayatillahi bi ğayri sultanin etahum, kebura makten indellahi ve indellezine amenu, kezalike yatbeullahu ala kulli kalbi mutekebbirin cebbâr. 40/35
• Baksana, Allâh'ın âyetleri hakkında tartışanlar,CEDELLEŞENLER nasıl (Hak'tan) çevriliyorlar? E lem tera ilellezine yucadilune fi ayatillah, enna yusrafûn. 40/69
• Ki âyetlerimiz hakkında tartışanlar CEDELLEŞENLER, kendileri için kaçacak bir yer olmadığını bilsinler. Ve ya'lemellezine yucadilune fi ayatina, ma lehum mim mehîs. 42/35
• İnsanlardan kimi bilmeden, ne bir yol göstereni, ne de aydınlatıcı bir Kitabı olmadan, Allâh hakkında CEDELLEŞİR. Ve minen nasi mey yucadilu fillahi bi ğayri ilmiv ve la hudev ve la kitabim munîr. 22/8
• İnsanlardan kimi, Allâh hakkında bilmeden CEDELLEŞİR ve her kaba (şarlatan) şeytâna uyar. Ve minen nasi mey yucadilu fillahi bi ğayri ilmiv ve yettebiu kulle şeytanim merîd. 22/3
• Biz rasulleri sadece müjdeleyiciler ve uyarıcılar olarak göndeririz. İnkâr edenler, hakkı bâtılla gidermek için mücâdele ediyorlar. (Onlar), âyetlerimle ve uyarıldıkları şeylerle alay ettiler.
Ve ma nursilul murseline illa mubeşşirine ve munzirin, ve yucadilullezine keferu bil batili li yudhidu bihil hakka vettehazu ayati ve ma unziru huzuva. 18/56
Bununla birlikte tartışma yapılma durumunda kalınır ya da bu hale düşünürse, HAK YOLDA VE #GÜZELLİKLE ve usul ve esasına uyarak hakkı bulmak için yapılan TARTIŞMAYI, cedelleşmeyi ise ONAMAKTADIR.
Örneğin Kitap der yaklaşık meallerde:
• Allâh, kocası hakkında seninle tartışan ve Allâh'a şikâyette bulunan kadının sözünü işitti. Allâh, ikinizin birbirinizle konuşmanızı işitir. Çünkü Allâh işitendir, görendir Kad semi'allahu kavlelleti tucadiluke fi zevciha ve teşteki ilellahi vallahu yesme'u tehavurekuma, innallahe semium basîr. 58/1
• Hikmetle ve güzel vaazla Rabbinin yoluna çağır ve onlarla en güzel biçimde cedelleş tartış. Kuşkusuz Rabbin, işte yolundan sapanları en iyi bilen O'dur ve O, yola gelenleri de en iyi bilendir. Ud'u ila sebili rabbike bil hikmeti vel mev'izatil haseneti ve cadilhum billeti hiye ahsen, inne rabbeke huve a'lemu bi men dalle an sebilihi ve huve a'lemu bil muhtedîn. 16/125
• Kitâp ehliyle, -haksızlık edenleri dışında- en güzel tarzda tartışın ve deyin ki: "Bize indirilene de size indirilene de inandık. Tanrımız ve tanrınız birdir, biz de O'na teslim olanlarız." Ve la tucadilu ehlel kitabi illa billeti hiye AHSEN, illellezine zalemu minhum ve kulu amenna billezi unzile ileyna ve unzile ileykum ve ilahuna ve ilahukum vahiduv ve nahnu lehu muslimûn. 29/46
Bu nedenle DELİL, SULTAN vb kanıtlar sunarak konunun, ZİKRE en mükemmele ulaşmasına KATKI verme ve kibirden, galip gelmeden iblisin ayartısından vb tüm çirkinliklerden uzak durmayı da barındıran #FİKİRMÜZAKERE etme ZİKRE ulaşma çalışması AHSEN OLANDIR.
Ortak akıldan eleştiri ve muhalif fikirlerden de yararlanmak, erdemdir, yüceliktir.
Ortak akla ulaştıran fikirler ilkeler düşünceler üzerinde yapılan irdelemeler, sorgulamalar, deliller sunarak gerçekleştirilen fikir müzakereleri, insanı, yöneteni, idareciyi ve toplumları da her daim bahtiyar, mutlu ve müreffeh yapar, ufkunu açar, gelişimine katkı sunar.
Rabbilaelmine, Kurana, vicdana, evrensel ilkelere aykırı halden, CAHİLLİKTEN, CEHALETTEN uzak olup ortak aklın unsurları olan fikirleri, düşünceleri, eleştirileri ve ilkeleri gündem yapıp her halde de ahsenu amelden yana durup Rabbin rızasına varanlardan olma dileğiyle
Muhabbetle,
24 Kasım 2014- 2 Hazıran 2021





Hiç yorum yok:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı