8 Eylül 2015 Salı

HANİF OLMAK

HANİF OLMAK

İnsanı insan yapan, değerli ve anlamlı kılan; AHSEN düşünce, inanç, kabullenim ve yargıları ile eylemleridir.

Bu alemde misafir edilen insana, varlığının ve kulluğun gereği olarak DENEME, TEKAMÜL ve AHSENU AMEL yapmak için tercih yetisi ve buna bağlı her türlü donanım da verilmiştir.

Ondan beklenen ise her durumda HAKTAN YANA durup her hali güzelleştirmek ve ahsenleştirmektir. 11/7, 18/7, 67/2, 51/56, 2/21, 23/32, 7/65, 23/23 vb.

Haktan yana durmak her insanın görevidir. Müslim olanın ise vazgeçilmez özelliğidir.

#Kitap, kim olursa olsun HAKTAN YANA durmayı HANİF olmayı emreder.
Örneğin:

• Onlar ki, sözü dinlerler ve ONUN EN GÜZELİNE UYARLAR. İşte onlar Allâh'ın kendilerini doğru yola ilettiği kimselerdir ve onlar ulul elbabtır. Ellezine yestemiunel kavle feyettebiune ahseneh, ulaikellezine hedahumullahu ve ulaike hum ulul elbâb. 39/18.

• O halde, yüzünü (VEÇHİNİ) HANİF olarak DİNE cevir doğrult (EKİM et).
insanları üzerinde yaratmış(FATARA) olduğu Allah'ın fıtratına #(FİTRATELLAHİ).
Allah´ın yaratışında (HALKILLAH) değişiklik bulunmaz.
Bu DİNUL KAYYİMU kayyum bir dindir velâkin NÂSIN insanların ekserisi bilmezler.
Fe ekım vecheke lid DİNİ HANİFA, FİTRATELLAHİ LLETİ FETARAN nase aleyha, la tebdile li halkillah, zaliked DİNUL KAYYİMU ve lakinne ekseran nasi la ya'lemûn. 30/30


• Ey inananlar, Allâh için KİSTLE, adâletle, hakkın yerini bulması için şâhidlik edenler olun. Bir topluluğa KARŞI DUYDUĞUNUZ KİN, SİZİ ADÂLETTEN SAPTIRMASIN. Âdil davranın, takvâya yakışan budur. Allah'tan korkun, kuşkusuz Allâh yaptıklarınızı haber almaktadır. Ya eyyuhellezine amenu kunu kavvamine lillahi şuhedae bil KİST, ve la yecrimennekum şeneanu kavmin ala ella TA'DİLU, i'dilu, huve akrabu lit takva, vettekullah, innellahe habirum bi ma ta'melûn. 5/8

• Ey inananlar, Allâh için KİSTLE, adâletle, hakkın yerini bulması için şâhidlik edenler olun. Kendinizin, ana babanızın ve yakınlarınızın ALEYHİNDE BİLE OLSA, zengin veya fakir de olsalar. Çünkü Allâh, ikisine de daha yakındır. Öyle ise keyfinize uyarak doğruluktan sapmayın. Eğer eğip bükerseniz, ya da doğruyu söylemezseniz, muhakkak ki Allâh yaptıklarınızı bilir. Ya eyyuhellezine amenu kunu kavvamine bil KİSTİ şuhedae lillahi ve lev ala enfusikum evil valideyni vel akrabin, iy yekun ğaniyyen ev fekiran fellahu evla bihima fe la tettebiul heva en ta'dilu, ve in telvu ev tu'ridu fe innellahe kane bi ma ta'melune habira. 4/135


• · Kim Hasenata #ŞEFAAT EDERSE, onun da o işten bir payı olur. Kim #SEYYİATAŞEFAAT EDERSE, onun da o işten bir payı olur. Allâh her şeyi gözetip karşılığını verendir. Mey yeşfa'şefaaten haseneteyyekul lehu nesıbum minha, ve mey yeşfa'şefaaten seyyietey yekul lehu kiflumminha, ve kanellahu ala kulli şey'im mukıta. 4/85.

Her ne olursa olsun, her şartta, herkese karşı,
Yaratılmış Kainat Kitabındaki veya Yazılı Kitap Kuranı Kerimdeki ayetlerin anlattığı doğru manaları, KURAN’ı,, evrensel ilkeleri dikkate alıp, vicdanın sesini dinleyip,
dosdoğru olan, yamulmayan, taviz vermeyenlere,
bu yolda olmayı amaç edinenlere
bu uğurda çile çeken, can veren veya bunları göze alanlar,
#HANİF OLANLARDIR

Hanif kavramı, ha-nun-fe harflerinden oluşmakta ve
“Bu hnf” kökü “meyletmek, yönelmek” anlamındadır.
Hz. İbrâhim’in kavmi putperestliğe iltifat etmeyip Allah’ın dinine, İslâm’a döndüğü için İbrâhim’e hanîf denilmiştir.TDV

"Sözlüklerde ve İslâmî literatürde “hnf” kökü mutlak mânada meyletmek anlamında değil “dalâletten istikamete, diğer dinlerden hak dine dönmek” anlamında kullanılmış, haktan bâtıla dönme ise “cnf” köküyle ifade edilmiştir (Râgıb el-İsfahânî, el-Müfredât, “ḥnf” md.) TDV

Bu on iki yerin dokuzunda Hanifliğin müşriklikten farklı ve onun karşıtı olduğu belirtilmekte (el-Bakara 2/135; Âl-i İmrân 3/67, 95; el-En‘âm 6/79, 161; Yûnus 10/105; en-Nahl 16/120, 123; el-Hac 22/31), TDV

Kısaca,
HANİF OLMAK, düşünce inanç kabullenim ve yargılar ile eylemlerde, ALLAH KARŞISINDAKİ DURUŞTA, yaşamda, görev ve sorumlulukta YAMULMAMAK, DOSDOĞRU OLMAK, TAVİZ VERMEMEKTİR. 98/5, 22/31, 30/30, 16/123, 16/120, 10/105, 6/161, 6/79, 4/125, 3/95, 3/67, 2/135 vb

Hanif olmak haktan yana durmaktır.
Vahşi tarafgirlikten uzak kalmaktır.

Hanif olmak ahlakı Kuran yapmaktır.

Hanif olmak VİCDANIN şehadet eden kahramanı olmaktır.

VİCDAN, her insanda var olan RABBİLALEMİNİN insanlara yollarını aydınlatması VE DOĞRUYU BULMASI için lütfettiği en büyük NURDUR.
Öyle ki, Kitapta anlatılan Rasuller de, tarihteki varlığından öte EYLEMLERİYLE, AMELLERİYLE de HER İNSANIN ROL MODELİ OLUP VİCDANIN, #FİTRATELLAHİ deki yankılanan SESİDİR.

Nitekim #Kitap yaklaşık meallerde:
• O halde yüzünü HANİF DİNE #FİTRATELLAHİ ye ki Allah´ın insanları yaratmış olduğu fıtrata doğrult, EKİM-kame et. Allah´ın yaratışında değişiklik bulunmaz. Bu DİNUL KAYYİMU dur velâkin nâsın ekserisi bilmezler. Fe ekım vecheke lid DİNİ HANİFA, FİTRATELLAHİ LLETİ fetaran nase aleyha, la tebdile li halkillah, zaliked DİNUL KAYYİMU ve lakinne ekseran nasi la ya'lemûn. 30/30
• “biz ONA ŞAH DAMARINDAN DAHA YAKINIZ.ve nahnu akrabu ileyhi min hablil verîd. 50/16 der.

Bu nedenle, yazılı kitap gibi yaratılan Kainat Kitabını, insan toplum vb ayetleri okuyan evrensel düşünürler, bilim insanları da dahil olmak üzere bazıları da #FİTRATELLAHİ de, VİCDANI şöyle özetlemiştir.
• #Vicdan, insanın içindeki Tanrı'dır. (VİCTOR HUGO)
• Vicdan, Tanrı’nın tatlı fısıltısıdır. (EDWARD YOUNG)
• Vicdan Cenab-ı Hakk'ın kalbimizdeki sesidir (Nurettin Topçu)
• Kalbimizde Allah’ın nuru vardır, onun adı da vicdandır.(Tolstoy)
• Vicdan ruhun tuhaf yeteneğidir ki ona dinsel içgüdü adı verilebilir. (Samuel Smiles)
• VİCDAN; insanın pusulasıdır. (Vincent Van Gogh)
• Kötülüğün yolu yakındır kolay ulaşılır ona. İyiliğin önüne ise alın teri ve VİCDANI koymuştur Tanrı. (Eflatun)
• Vicdanımız yanılmaz bir yargıçtır, biz onuöldürmedikçe. (Honore de BALZAC)
• Vicdan içinizden geçen 'başkası bakıyor olabilir' sesidir. (H. L. Mencken)
• Vicdan durmaz, konuşur. (Özdemir Asaf)
• En mükemmel adalet, vicdandır. (VİCTOR HUGO)
• Vicdan bütün ahlak yargıçlarının en iyisidir. O, RUHUN SESİDİR.(J.J Rousseau)
• Bir insanı üstün kıIan, onu kendi arzu ve ihtiraslarından kurtaran, sadece vicdanıdır. (SamueI SmiIes)
• İradene hakim ol fakat vicdanına esir ol. (Aristoteles)
• Nefsinin öğretmeni VİCDANININ öğrencisi ol. (Eflatun (Platon)
• VİCDAN; içimizde gizli bir kırbaç taşıyan cellattır. (Montaigne)
• Vicdanın sesi bütün kanunların üstündedir (MahatmaGandhi)

Bu bağlamda,
Yaratılmış Kainat Kitabındaki insan, toplum, canlılar cansızlar, eşya, olay ve olgulardan oluşan kevni yaratılan ayetler veya Yazılı Kitap Kuranı Kerimdeki yazılı ayetlerin anlattığı doğru manalar, kanunlar ilkeler #KURAN'dır ve her alemi cennet yapan EVRENSEL İLKELER DERYASIDIR.

Yine,
Alemdeki başta insan olmak üzere her varlıktaki ve her unsurdaki tüm özellikler İLİM BİLGİ onu terbiye eden böyle donatan, tesviye eden, ikram eden RABBİLALEMİNİN, yazılı kitap KURAN ZİKİR gibi #hediyesidir.

İnsan bunu keşfedip, öğrenip, önemseyip #yaşama yazdığında bu HEDİYEYE SAYGIN davranıp Rabbilaleminle uyumlaşıp ISLAM olup GERÇEK ÖZGÜRLÜĞE ulaşıp gelişip her alemde mutlu ve bahtiyar olmakta, anlam ve değer bulmaktadır.

Bu bağlamda, kimi SIDK üzere, yaratılan Kainat Kitabına, ONDAKİ kanunlara, ilkelere, #FİTRATELLAHİ ye, #VİCDANININ sesine, tecrübeye uyarak yaşar, 39/32, 39/33 vb.
Kimi de BUNUNLA birlikte #HAK üzere Yazılı Kitap Kuranı Kerimdeki ayetlerin anlatmak istediği manalara, evrensel ilkelere ulaşarak önem ve öncelik verdiği ölçüde yaşamını ahlaklandırmaktadır. 10/94, 9/48, 35/24, 34/49, 28/48, 23/90, 22/54, 18/29, 15/64, 13/19, 13/1, 11/45, 10/76, 10/77 vb.

Yaratılmış Kainat Kitabındaki veya Yazılı Kitap Kuranı Kerimdeki ayetlerin anlattığı evrensel ilkeler #KURAN, her daim insanı ve yaşamı mutlu etmek için önemli ve vazgeçilmez bir yoldaştır, nurdur, #rehberdir, hediyedir, #hidayettir. 2/2, 2/5, 2/38, 2/97, 17/9, 3/4, 3/138, 6/88, 7/52, 12/111, 16/64, 16/89, 16/102, 17/9, 20/123, 27/2, 27/77, 28/43, 31/3, 40/54, 45/20, 46/30 vb

Karanlıktan aydınlığa çıkaran #NUR dur.14/1, 14/5, 33/43, 57/9, 65/11, 5/16, 2/257 vb.

Yazılı Kitap Kuranı Kerim gibi Yaratılan Kainat Kitabını okumak, her maddede, zerrede, ayette var olan ilkeleri anlamak ve bu ilkeleri içselleştirip yaşama geçirmek, Rabbilalemine, ilkelerine #uymaktır. İtaat etmektir.

Her ne olursa olsun Evrensel İlkelere ve değerlere uygun #DEĞIŞIMI gerçekleştiremeyenler her alanda Rabbilalemine, Kurana, ilkelere aykırılık ölçüsünde acı bedeller yaşanmaya devam etmektedir.

Buna karşın, Rabbilalemine ilkelerine uyanlara #KORKU YOKTUR VE ONLAR #ÜZÜLMEYECEKLERDİR VE LA HAVFUN ALEYHİM VE LA HUM YAHZENÛN 2/112, 2/38, 20/123, 7/35, 2/277, 46/13, 2/262, 10/62, 2/274, 2/62, 5/69 vb

Her alandaki her ayete, var edilen ilke ve kurallara aykırı karar ve uygulamalar, insan ve toplumlara, ülke ve devlete de ağır bedeller ödetmektedir.

HAK YOLDA gereğince DİRENENLER olsaydı, zulüm, haksızlık, YAP BOZ vb tüm KÖTÜLÜKLER böyle yaygın var olur muydu?

HAK SUSTU MU, BATIL HAKİM OLUR.

Ne zaman HAK hakim kılınır, yaşama yazılır, o zaman BATIL zail olup yok olur. Alem gülistan olup barış esenlik ve mutluluk daim yaşanır.

Elbette, özgürlüğün, barışın, mutluluğun ve her ahsenu amelin de her alemde cennetle karşılanan bir #bedeli vardır.

#Gandhi, haksızlık yapıp tüm insanlarla birlikte olmaktansa, adaletli davranıp tek başına kalmak daha iyidir.” der.

BATILDA, zulümde birlikte olmaktansa, ADALET uğrunda hak yolda TEK BAŞINA yaşamak elbette AHSENDİR. Rızayı ilahiye de vardırandır.

ADALET; insan, hayvan, bitki ve eşyanın VAR EDİLİŞ AMACINA, KONUMUNA, hak ve hukukuna uygun ve dengeli davranmaktır. 82/7, 42/15, 6/70, 4/3, 4/129, 4/135, 5/8, 6/1, 6/150, 27/60, 7/159, 7/181, 6/152, 2/48, 2/123, 5/95, 65/2, 2/282, 4/58, 16/76, 16/90, 49/9, 6/115 vb.

Hakkın yerini bulması, buldurulmasıyla ADALET gerçekleşir. 3/18, 3/21, 4/127, 4/135, 5/8, 5/42, 6/152, 7/29, 10/4, 10/47, 10/54, 11/85, 21/47, 55/9, 57/25, 17/35, 26/182, 4/3, 60/8, 49/9, 72/14, 72/15, 2/282, 33/5 vb.

Üstelik, geciken adalet en şedit adaletsizliktir, zulümdür.

Allah adil olanları, adalet üzere hüküm verenleri, hakkın yerini bulmasını, hakkın hakim kılınmasını #sever. 5/42, 49/9, 60/8 vb.

#ELALEM değil RABBİLALEMİN ne der diyenler, alemde var edilen ilkeleri kanunları araştırıp buna uygun yaşayanlar her alemde BAHTİYAR olmaktadır.

İnsana say’ından, ÇALIŞMASINDAN ve SEBEP olduklarından başka bir şey yoktur. 53/39-42, 79/35, 76/22,4/32, 36/12, 3/195, 34/3, 10/61vb.

Kim, zerre ağırlığınca hayır ya da şer yapmışsa onunla karşılaşmaktadır. 21/47, 7/8, 7/9, 23/102, 23/103,101/6, 101/7, 99/7, 99/8,101/8, 101/9, 18/104-108 vb

Her kim Allaha yardımcı olur, borç verir, yani iyilik, hayır fedakarlık vb ahsenu ameller yaparsa, ALLAH TA ONA #YARDIM EDER. 3/52, 47/7, 61/14, 22/40 vb.

Üstelik, AHSENU AMELLER, iyilikler, HASENELER, yapılan hayırlar, kötülükleri #SEYYİATLARI giderir, örter, ÖNLER. İnnel #hasenati yuzhibnes #seyyiat 11/114, 29/7, 47/2, 46/16, 8/29, 3/195, 5/65, 48/5 vb.

Hanif olanlara ne mutlu.
ALLÂH onlardan #RÂZI OLMUŞTUR, onlar da O'NDAN RÂZI OLMUŞTUR. İşte büyük başarı, #FEVZULAZÎM BUDUR! RADIYELLAHU ANHUM VE RADU ANH, zalikel FEVZUL AZÎM 5/119, 98/8, 58/22, 9/100, 48/18 vb.


Her ne olursa olsun, her şartta, herkese karşı,
Rabbilalemini, Kuranı, Vicdanın sesini, evrensel doğruları dikkate alıp
Haktan yana durup
dosdoğru yaşayıp yamulmayıp
Rabbin Rızasını elalem ne derden üstün tutup
Muttakilerden olup
HANİFLER ARASINDA yer alma dileğiyle,

Muhabbetle

30 Haziran 2014- 28 Mayıs 2021

**
HANİF KAVRAMININ GEÇTİĞİ TÜM AYETLER
• 2/135 Ve kalu kunu huden ev nesara tehtedu, kul bel millete ibrahime HANİFA, ve ma kane minel müşrikîn.
Yaklaşık Ateş Meali- "Yahûdi veya hıristiyan olun ki, doğru yolu bulasınız." dediler. De ki: "Hayır, biz dosdoğru İbrâhim dinine (uyarız). O, (Allah'a) ortak koşanlardan değildi."

• 3/67 Ma kane ibrahimu yehuddiyyev ve la nasraniyyev ve lakin kane HANİFEM muslima, ve ma kane minel muşrikîn.
Yaklaşık Ateş Meali- İbrâhim ne yahûdi, ne de hıristiyandı; dosdoğru bir müslümandı. Müşriklerden de değildi.

• 3/95 Kul sadekallahu fettebiu millete ibrahime HANİFA, ve ma kane minel muşrikîn.
Yaklaşık Ateş Meali- De ki: "Allâh doğru söyledi, öyle ise dosdoğru, Allâh'ı birleyici olarak İbrâhim dinine uyun. O, ortak koşanlardan değildi."

• 4/125 Ve men ahsenu dinem mimmen esleme vechehu lillahi ve huve muhsinuv vettebea millete ibrahime HANİFA, vettehazellahu ibrahime halila.
Yaklaşık Ateş Meali- Hangi insan, din yönünden, iyilik edici olarak yüzünü Allah'a teslim edip dosdoğru İbrâhim dinine tâbi olandan daha güzel olabilir? Allâh, İbrâhim'i dost edinmişti.

• 6/79 İnni veccehtu vechiye lillezi fetaras semavati vel erda HANİFEV ve ma ene minel muşrikîn.
Yaklaşık Ateş Meali- "Ben yüzümü tamamen, gökleri ve yeri yoktan var edene çevirdim ve artık ben O(na) ortak koşanlardan değilim!"

• 6/161 Kul inneni hedani rabbi ila siratim mustekîm, dinen kiyemem millete ibrahimeHANİFA, ve ma kane minel muşrikîn.
Yaklaşık Ateş Meali- De ki: "Rabbim beni doğru yola iletti. Dosdoğru dine, Allâh'ı birleyen İbrâhim'in dinine. O, ortak koşanlardan değildi."

• 10/105 Ve en ekim vecheke lid dini HANİFA, ve la tekunenne minel muşrikîn.
Yaklaşık Ateş Meali- Ve: "Yüzünü hanif (Allâh'ı birleyici) olarak dine çevir; sakın (Allah'a) ortak koşanlardan olma!"

• 16/120 İnne ibrahime kane ummeten kanitel lillahi HANİFA, ve lem yeku minel muşrikîn.
Yaklaşık Ateş Meali- İbrâhim Allâh'ı birleyerek O'na itâ'at eden bir ümmet (her iyiliği kendinde toplayan bir önder) idi, ortak koşanlardan değildi.

• 16/123 Summe evhayna ileyke enittebi' millete ibrahime HANİFA, ve ma kane minel muşrikîn.
Yaklaşık Ateş Meali- Sonra sana: "Allâh'ı birleyerek İbrâhim'in yoluna uy; o, ortak koşanlardan değildi" diye vahyettik.

• 30/30 Fe ekım vecheke lid dini HANİFA, fitratellahilleti fetaran nase aleyha, la tebdile li halkillah, zaliked dinul kayyimu ve lakinne ekseran nasi la ya'lemûn.
Yaklaşık Ateş Meali- Sen yüzünü, Allâh'ı birleyici olarak doğruca dine çevir: Allâh'ın yaratma yasasına (uygun olan dine dön) ki, insanları ona göre yaratmıştır. Allâh'ın yaratması değiştirilemez. İşte doğru din odur. Fakat insanların çoğu bilmezler.

• 22/31 HUNEFAE lillahi ğayra muşrikine bih, ve mey yuşrik billahi fe keennema harra mines semai fe tahtafuhut tayru ev tehvi bihir rihu fi mekanin sehîk.
Yaklaşık Ateş Meali- Allah'a ortak koşmadan, halis olarak O'nu birleyenler olun. Kim Allah'a ortak koşarsa, o, sanki gökten düşmüş de kendisini kuş kapıyor veya rüzgâr onu, uzak bir yere sürüklüyor gibidir.

• 98/5 Ve ma umiru illa liya'budullahe muhlisîne lehud dîne HUNEFAE ve yukîmussalate ve yu'tuzzekate ve zalike dînulkayyimeh.
Yaklaşık Ateş Meali- Oysa kendilerine, dini yalnız Allah'a hâlis kılıp O'nu birleyerek Allah'a kulluk etmeleri, namazı kılmaları, zekâtı vermeleri emredilmişti. İşte doğru din oydu







Hiç yorum yok:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı