9 Mayıs 2021 Pazar

RAMAZAN, ORUÇ ve İTİKAFA GİRMEK, AKİFUNE OLMAK

 RAMAZAN, ORUÇ ve İTİKAFA GİRMEK, AKİFUNE OLMAK

AKİFUNE, akf, türevleriyle birlikte Kitapta 9 yerde geçmektedir 2/187, 2/125, 7/138, 23/25, 20/97, 21/52, 20/91, 26/71, 48/25 vb.
Örneğin Kitap der, yaklaşık meallerde:
• ...MESCİDLERDE AKİFUNE iken.. ve entum akifune fil mesacid tilke hududullahi fe la takrabuha…2/187
• Biz Beyt'i insanlara sevâp, toplantı ve güven yeri yaptık. Siz de İbrâhim'in makamından SALLA YERİ edinin. İbrâhim ve İsmâ'il'e: "Tavaf edenler, AKİFİNE OLANLAR, rükû ve secde edenler için BEYTİMİ temizleyin!" diye emretmiştik. Ve iz cealnel beyte mesabetel lin nasi ve emna, vettehizu mim mekami ibrahime musalla, ve ahidna ila ibrahime ve ismaile en tahhira beytiye lit taifine vel #akifine ver rukkeis sucûd. 2/125
Sözlükte “hapsetmek, alıkoymak; bir yere yerleşmek, oraya bağlanıp kalmak” anlamlarındaki #akf kökünden türeyen i‘tikâf, bu mânaları yanında kişinin kendisini sıradan davranışlardan uzak tutmasını, fıkıh terimi olarak da ibadet amacıyla ve belirli bir şekilde camide kalmak vb TDV ” olarak tanımlanmakla birlikte,
AKİFUNE, akefe, türevleriyle birlikte KİTAPTA geçtiğ 9 yerdeki bağlamıyla beraber anlamı ise, DEĞER VERDİĞİYLE UYUMLAŞMA HALİ VE ÇABASIDIR 2/187, 2/125, 7/138, 23/25, 20/97, 21/52, 20/91, 26/71, 48/25 vb.
Kültürde geçen bilinen anlamda #İTİKAF ise günümüzde az da olsa camilerde, mescidlerde yapılagelmektedir.
ESAS olan, itikafın, AKİFUNE, AKİF olmanın yaşamda olayların arasında yapılabilmesidir.
Vasat olmak, orta yol üzere olmaktan öte olup, ORTADA olmak, olayların, yaşamın içinde, arasında, ortasında olmaktır.
Vasat olmak, kenara, köşeye çekilip, namazıyla, şekle indirgenmiş ibadetiyle ilgilenip, ruhbanlar gibi davranmak, kafayı kuma sokmak, etlisine sütlüsüne, haylısına huysuzuna, dertlisine çaresizine, açına susuzuna, zalimine masumuna karışmamak, sokağa, topluma, aleme, gidişata duyarsız olmak hiç değildir.
Yaratılışına, fıtratına, varlık nedenine uygun davranmakla, maruf olanı yaymakla, münker olanı engellemekle, hanif durmakla, dengeli olmakla, Kuran hakikatlerini önem ve öncelik vererek, yaşamda gerçekleştirip şahidlik yapmakla, güvenilir olup örnek olmakla, salatla, sabırla, ümitle çalışmayla, ancak bireysel yada toplumsal vasat ümmet olmak gerçekleşmektedir.
Örneğin Kitap der, yaklaşık meallerde:
• Böylece sizi VASAT BİR ÜMMET yaptık ki, insanlara şâhid olasınız. Erresul de size şâhid olsun. Ve kezalike cealnakmum UMMETEV VESETAL li tekunu şuhedae alen nasi ve yekuner rasulu aleykum şehida, 2/143
• Siz, insanlar için çıkarılmış EN HAYIRLI BİR ÜMMET oldunuz. İYİLİĞİ EMREDER, KÖTÜLÜKTEN MEN EDERSİNİZ ve Allah'a inanırsınız. Kuntum hayra ummetin uhricet lin nasi te'murune bil ma'rufi ve tenhevne anil munkeri ve tu'minune billah. 3/110
RAMAZANLAR, ORUÇ SAVM SİYAM da bunu başarmanın MUTTAKİ olmanın yani, Rabbilalemine, ilkelerine her durumda, inişte çıkışta, iyi kötü günde, varlıkta yoklukta, her halde, önem ve öncelik vermenin, MUTTAKİLİĞİ istikrarlı hale AZİM BİR AHLAKA dönüştürmenin yoludur. 2/183, 2/184, 2/185, 2/187, 2/196, 4/92, 5/95, 5/89, 19/26, 58/4, 33/35; 68/4, 22/37 vb.
#Oruç her tür AYARTIYA karşı HAKTAN yana AHSEN olma MÜCADELESİDİR
#Ramazan ve #orucun amacı
Kuran ahlakını içselleştirip daim #MUTTAKİ olmaktır
İYİ ve KÖTÜ günde de
ORUÇLU davranıp ahlakı Kuran yapıp MUTTAKİ olmalıdır
Şayet #ORUÇ
tüm İYİ ve KÖTÜ günlerde, hal ve şartlarda da
her tür ayartıyı, köpüren duyguları kontrol edip
#MUTTAKİLİĞİ ahlak haline getirmiyorsa,
GÖNÜLLER YIKIP, KALBLER KIRIYORSA,
açlığa yoksulluğa zulme, kötülüklere, tüm olumsuzluklara duyarsız kalıyorsa, hasılı AHLAKINI KURAN yapıp yaşamda da yansıtmıyorsa,
O yapılan #SAVM #SİYAM #ORUÇ değildir 2/183
MARİFET her tür kötülükten uzak kalıp MUTTAKİ olma #ORUCUNU tutmaktadır
Oruç, muttakiliği ahlak haline getirmiyorsa O yapılan SAVM SİYAM SAVMEN değildir
açlıktan, susuzluktan, lüzümsuz konuşmaktan vesairden de öte olup
her tür SIKINTIDA, olumsuz durumda, mahrumiyetlerde, hayatın #İNİŞLERİNDE,
ayartılarda, etki ve tepkilerde, duyguların köpürdüğü zamanlarda da
ahlakı Kurandan ayrılmadan yaşamaya devam ederek
her halde de #MUTTAKI olup
RIZAYI İLAHİYE uygun hal içerisinde olmaktır.
#MUTTAKİ olmak, önem ve öncelik vermektir. Rabbilalemine, Yaratılmış Kainat Kitabındaki veya Yazılı Kitap Kuranı Kerimdeki ayetlerin anlattığı evrensel ilkelere, HUDUDALLAHİ ye, sıdk veya hak olarak ulaşan, candan, canandan her şeyden çok bu HUDEN, HEDİYE, HİDAYETe her daim önem ve öncelik verdiğini, fedakarlık yaparak yaşamda da gerçekleştirenlerdir. 39/33, 2/177, 2/38, 20/123, 9/111, 3/92, 9/24 vb.
HUDUDALLAHİ ye önem ve öncelik vermek Muttakiliği de daim kılmaktadır.
Aksi halde, kişiyi ZALİM yapar. 2/229, 21/64, 60/9, 2/231, 65/1, 29/49, 2/254. 3/94 vb.
Hatta, nefsine ihanetten TAHTANUNE ENFUSEKUM dan, 2/187, 4/105, 4/107 vb daha da kötü ZALİM NEFS haline düşürür. 2/231, 65/1 vb.
Bu nedenle 2/187`de de HUDUDALLAHİ ye aşmayı bırakın YAKLAŞMAYIN der. “Tilke HUDUDALLAHİ fela TAKREBUHA”
Bilinen anlamda camilerde yapılan İTİKAFI da, AKİF OLMAYI, yani DEĞER VERDİĞİYLE UYUMLAŞMAYI yaşamın içinde olayların arasında gerçekleştirme için bir arınma, yeniden yapılanma, #hazırlık, nefsi terbiye, eğitim olarak da görmek mümkündür.
Zira, mescitler de, secde edilen, namaz vb diye tanımlanan ibadetlerin yapıldığı yer olmanın da ötesinde DEĞER VERDİĞİYLE UYUMLAŞILAN alanlar, konumlardır böyle de olmalıdır.
Bu bağlamda, insan her bulunduğu yeri, yanı, yönü, topluluğu, kurumu, kuruluşu sistemi, düzeni, hali, durumu da, ayetlerin anlattığı EVRENSEL İLKELERE ahsen hale dönüştüren, amenu ve amilussalihatlar, hayır ve fedakarlıklar ile cehd eden, infak yapan-değişimini istediği yolda duyarlı olup buna uygun duygu, düşünce ve çaba içinde olup, MESCİDELLAHİ-HAK doğru ve güzel olanda bütünleşilen, AKİFUNE olunan, DEĞER VERDİĞİYLE UYUMLAŞILAN konumlar yapmalıdır. 9/19; 2/115; 55/17, 70/40, 73/9; 72/18, 2/114 vb.
Aksi hal, ise MESCİDİ DİRAR-HAK, doğru ve güzel olandan uzaklaşılan hal, yer durum, olmaktadır. 9/17, 9/107, 9/108 vb.
Ramazanları, oruç savm siyamı, kadir anlarını, gecelerini gereğince doğru anlayan ve bu doğru manaları, KURANI, yaşama yazanlardan, itikafı AKİFUNE, AKİF olmayı yaşamda da, olayların arasında da yaparak, bulunduğu yeri, yanı, yönü, topluluğu, kurumu, kuruluşu sistemi, düzeni, hali, durumu da MESCİDELLAHİ-HAK doğru ve güzel olanda bütünleşilen, DEĞER VERDİĞİYLE UYUMLAŞILAN konumlar yapanlardan olma dileğiyle,
Muhabbetle,
3 Temmuz 2016 PAZAR- 9 Mayıs 2021 Pazar



·       RAMAZAN ve ORUÇ SAVM, SİYAM, SAVMEN  MUTTAKİ OLMAYI AHLAK HALİNE GETİRME EĞİTİMİDİR https://www.facebook.com/photo?fbid=127902712685044&set=a.107800448028604

·       https://aaldemira.blogspot.com/2015/10/ramazanda-kuranin-inmesi-nedir.html







Hiç yorum yok:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı