9 Ekim 2015 Cuma

EUZU BESMELEYİ ANLAMAK VE YAŞAMAK

EUZU BESMELEYİ ANLAMAK VE YAŞAMAK
Okumak, kelimelerin, lafızların anlamadan tekrar edilmesi değildir.
Okumanın amacı, okunanların, söylenip tekrar edilenlerin, anlaşılıp ahsen olanın DOĞRU MANALARIN bilincine varıp, içselleştirip yaşamda uygulanmasıdır.
Bu bağlamda, #Euzu besmele-sığınmak, bu vb ayetlerin kelimelerin anlamadan tekrar edilmesi de hiç değildir.
Üstelik anlayarak da olsa O kelimelerin, cümlenin tekrar edilmesinden de öte olup euzu-sığınmanın ilticanın gereğinin de yapılmasıdır.
Yani, #euzu ve türevlerini anlayarak tekrarlayıp kendisini uyarıp hatırlatmasının yanısıra, her durumda, AYETLERİN anlattığı doğru manalara ilkelere önem ve öncelik vererek uygulayıp #yaşamaktır.
ZİRA, Yaratılmış Kainat Kitabındaki insan, toplum, canlılar cansızlar, eşya, olay ve olgulardan oluşan kevni yaratılan ayetler veya Yazılı Kitap Kuranı Kerimdeki yazılı ayetlerin anlattığı #doğrumanalar, kanunlar ilkeler KURAN'dır ve her alemi cennet yapan EVRENSEL İLKELER DERYASIDIR.
Yine, Alemdeki başta insan olmak üzere her varlıktaki ve her unsurdaki tüm özellikler İLİM BİLGİ onu terbiye eden böyle donatan, tesviye eden, ikram eden RABBİLALEMİNİN, yazılı kitap KURAN ve ZİKİR gibi #hediyesidir.
Kitap da,
Kuran en kavi, sağlam, hidayete erdirir Salih amel yapan mü'minlere, kebir karşılık vardır. İnne hazel kur'ane yehdi lilleti hiye akvemu ve yubeşşirul mu'mininellezine ya'melunes salihati enne lehum ecran kebîra. 17/9
Bunlar, RABBİLALEMİNİN insanlara yollarını aydınlatması ve doğruyu bulması için lütfettiği insanları karanlıklardan aydınlığa NUR a çıkarandır / liyuhricekum minezzulumati ilennur.14/1, 14/5, 33/43, 57/9, 65/11, 5/16, 2/257 vb
Bu evrensel ilkeler, her daim yaşamı mutlu etmek için önemli ve vazgeçilmez bir yoldaştır, nurdur, rehberdir, hediyedir, hidayettir. 2/2, 2/5, 2/38, 2/97,17/9, 3/4, 3/138, 6/88, 7/52, 12/111, 16/64, 16/89, 16/102, 17/9, 20/123, 27/2,27/77, 28/43, 31/3, 40/54, 45/20, 46/30 vb.
Elbette, #okumak, sadece yazılı kitap Kuranı Kerimi değil, Yaratılan Kainat kitabını, insan, toplum, diğer canlılar cansızları, eşyayı, olay ve olguları da okuyup, araştırıp incelemek, anlattığı manalara, ilkelere, kanunlara ulaşmak,
o kanunları dikkate alarak insan ve toplumların kendini tanıyarak yücelmesini sağlamak,
alemde var edilen kanunlara ulaşıp eşyaya uygulayarak teknik ve teknoloji üreterek insanlığın hizmetine de sunmaktır.
İNSAN, alakası, emeği, samimiyeti, ihlas ve gayreti, çalışması, bu ilkelere verdiği ÖNEM VE ÖNCELİĞİ ölçüsünde AYETLERİN ANLATTIĞI doğru manalara, evrensel ilkelere ulaşmakta bilgilenmekte ve YAŞAMA YAZDIĞI nispette de ahlaklanmakta, gelişmekte, müreffeh olup yücelmekte ve her alemde de cenneti yaşamaktadır
Doğru mana, #ilim, en kıymetli hazinedir, yaşama yazdıkça anlam ve değer katar.
Bundan uzak düştükçe, AYARTIYA kötü tutkulara ESİR oldukça da cehalet bataklığında debelenmektedir.
Unutulmamalıdır ki,
· KİTABA gözünle bakarsan YAZIYI veya VARLIĞI görürsün.
· Aklınla bakarsan MESAJI görürsün.
· Gönlünle bakarsan AŞKI görürsün.
· Sorgulayarak bakarsan GERÇEKLERİ görürsün.
· Tüm benliğinle bakarsan, ANLATMAK İSTEDİKLERİNİ, İLMİ bulusun.
Bu NUR a uygun yaşarsan, yaşamını CENNET yaparsın.
KİTAP OKUMAK ve KURANI YAŞAMAK
kainat kitabına bakmak, seyretmek ya da yazılı kitapların lafızlarına anlamadan ses vermek, kelime, cümle veya ayetleri tekrarlamak, mealleri yarıştırmak ya da bilgi veya algı depolamaktan öte olup
· yaratılmış KAİNAT kitabındaki, insan, toplum, eşya, olay ve olguları
· ya da yazılı kitap mushaf Kuranı Kerimdeki #ayetleri,
· aklı, kalbi ve zihni olarak her türlü AYARTILARDAN uzaklaşarak, tüm benliğiyle DOĞRULARA teslim olmak amacıyla
· #ikra-karea, #tilavet #zikr #mekes, #tertil, #ders, #hamil/amil #hatm, #hıfz #vaaz #semia-dinleme #ittiba, #itaat, #secde, #beyan, beliğ-#tebliğ, #inzar vb üzere OKUMAK;
· zihni tüm melekelerini gereğince kullanarak #akletmek, #düşünmek, #sorgulamak, #tedebbür #tezekkür #fehm, #fıkh, #idrak, #şuur, kalb, vicdan, lubb, fuad, sadr, nuha, va'y, hicr, #te’vîl, #tefsir vb üzere DÜŞÜNME çalışmalarını yapmak suretiyle,
· anlamını, satır aralarını, arka planını, temel ilkelerini, anlatmak istediklerini, DOĞRU MANALARI, EVRENSEL İLKELERİ gereğince ANLAYIP
· yani kitaplardan #KURANA en mükemmel zirve evrensel manaya #ZİKRE ulaşıp
· içselleştirip hayatını buna göre yapılandırarak tedbir almak, değişmek, #yaşamak, hayatta #örnek olup #anlatmak ve tebliğ etmektir.
EUZÜ,
Kitapta, 11 formda ve 17 yerde kullanılan ve ayın vav zel harflarinden oluşan bu kök genel olarak sığınmak olarak anlamlandırılmaktadır.
· EUZU BİLLAHİ 2/67,
· FESTEİZ BİLLAH 7/200, 41/36, 16/98, 40/56
· E'UZU BİRABBİLFELAK 113/1
· E'UZU BİRABBİNNÂS 114/1
· MEAZELLAHİ, 12/23, 12/79
· EUZU BİKE11/47, 23/97
· EUZU BİKE RABBİ 23/98,
· EUZU BİR RAHMANİ19/18,
· UZTU Bİ RABBİ 40/27, 44/20
· UİZUHA BİKE 3/36
· YE'UZUNE 72/6
YİNE,
• BİSMİLLAH 11/41
• BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHÎM. 27/30
Kavramları da geçmektedir.
Euzu sığınmak:
“Bir ortamdan/halden, şartlardan, kurallardan #kaçınıp, başka bir ortama/duruma, şartlara, kurallara iltica etmektir. Ortamı başkalaştırmaktır. Değişimdir, dönüşümdür. Başka bir deyişle insanı sarmalayan kuralları, şartları bilinçli olarak değiştirmektir.”
“Sorunlarla/ayartılarla karşılaşınca yine bunlardan, Kurana iltica edip Allah’tan yardım almaktır.
Sadece Allah’tan, Kurandan, evrensel ilkelerden, vicdanın sesinden ölçü, ilke edinmektir.
Kuran ölçülerine göre yeniden yapılanmaktır. Değişmektir. Kuran ahlakına dönüşmektir. Kuranı Kerimi ve kitabı kainatı okumak, anlamak, ders çıkarmak ve bunları yaşamaktır.”
“Kurandan yardım almak ve ona göre davranmaktır.
Allah’a güvenmek, bağlanmak ve öğretisine uygun yaşamaktır.”
#KimdenSığınılmalıdır.
İnsanın iç ve dış alemindeki veya toplumdaki, ins ve cins, cinlenip canlanan görünür görünmez, tüm #ayartılardan, tüm şerlerden, cehaletten, ahlaksızlıktan, etki ve baskı altına alan bağlardan, tutkulardan, hasetlerden cehennem gibi yaşamdan kaçınıp, Kuran ölçülerine iltica etmektir/sığınmaktır/bağlanmaktır.
Doğru ve güzel olana kilitlenip BAĞLANIP tüm ayartıları aşıp, bu yolda çabalamaya devam etmektir.” 113/1-5 ve 114/1-6 vb
Hak yolda ahsen bir işte, davada da, karşılaşılan tüm zorluklar sıkıntılar, olumsuzluklar karşısında da, bu yolda her hali ahsenleştirinceye kadar var gücüyle, ümitle, sabırla, RABBİNİN İLKE VE ÖLÇÜLERİNİ GÖZETEREK çalışmaktır.
Böylece, hem EUZU yapmış hem de BİSMİLLAHİ’Yİ ve BİSMİLLALHİRRAHMANİRRAHİM’İ söylemenin ötesinde yaşama yazmış uygulamış olunmaktadır.
Nitekim Kitap der yaklaşık meallerde:
· 11/41 "Haydi, gemiye binin, dedi. Onun akıp gitmesi de durması da Allâh'ın adıyledir. Rabbim, elbette bağışlayandır, esirgeyendir!"
Ve kalerkebu fiha BİSMİLLAHİmecraha ve mursaha, inne rabbi le ğafurur rahîm.
· 27/30 "O Süleyman'dandır ve Rahmân ve RahimAllâh'ın adıyladır. İnnehu min suleymane ve innehu BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHÎM.
· 16/98 Kur'ân, ikra yaptığın zaman kovulmuş şeytândan Allah'a sığın. Fe iza kara'tel kur'ane FESTEİZBİLLAHİ MİNEŞ ŞEYTANİR RACÎM.
· 7/200 Ne zaman şeytândan bir kötü düşünce seni dürtüklerse, Allah'a sığın;çünkü O, işitendir, bilendir.
Ve imma yenzeğanneke mineş şeytaninezğun FESTEİZ BİLLAH, innehusemiun alîm.
· 41/36 Eğer şeytândan kötü bir düşünce, seni dürtecek olursa hemen Allâh'a sığın. Çünkü O, işitendir, bilendir.
Ve imma yenzeğanneke mineş şeytani nezğun FESTEİZ BİLLAH, innehu huves semiul alîm.
· 40/56 Kendilerine gelmiş hiçbir delil olmadan Allâh'ın âyetleri hakkında tartışanlar var ya, onların göğüslerinde, (hiçbir zaman) erişemeyecekleri bir büyüklük taslamaktan başka bir şey yoktur. Sen Allah'a sığın, çünkü işiten, gören O'dur.
İnnellezine yucadilune fi ayatillahi bi ğayri sultaninetahum in fi sudurihim illa kibrum ma hum bi baliğih, FESTEİZ BİLLAH, innehu huves semiul besîr.
· 2/67 Mûsâ, kavmine: "Allâh size bir inek kesmenizi emrediyor." demişti. "Bizimle alay mı ediyorsun?" dediler."câhillerden olmaktan ALLAH'A SIĞINIRIM!" DEDİ.
Ve iz kale musa li kavmihi innellahe ye'murukum en tezbehubekarah, kalu etettehizuna huzuva KALE EUZU BİLLAHİ enekune minel cahilîn.
· 113/1, Deki: Sığınırım ben, karanlığı yarıp sabahı ortaya çıkaran Rabbe;
Kul E'UZUBİRABBİLFELAK.
· 114/1 Deki: "Sığınırım ben, insanların Rabbine.
Kul E'UZU BİRABBİNNÂS.
· 12/23-Yûsuf'un, evinde kaldığı kadın, onun nefsinden murâd almakistedi ve kapıları kilitleyip: "Haydi gelsene!" dedi (Yûsuf): "ALLAH'A SIĞINIRIM DEDİ, efendim bana güzel baktı. zâlimler iflâh olmazlar!"
Ve ravedethulleti huve fi beytiha an nefsihi ve ğallekatilebvabe ve kalet heyte lek, KALE MEAZELLAHİ innehurabbi ahsene mesvay, innehu la yuflihuz zalimûn.
· 11/47(Nûh) DEDİ Ki:"Rabbim, bilmediğim bir şeyi senden istemekten sana sığınırım. Eğer beni bağışlamaz, bana acımazsan ziyana uğrayanlardan olurum!"
Kale rabbi inni EUZU BİKE en es'eleke ma leyseli bihi ilm, ve illa tağfirli ve terhamni ekumminel hasirîn
· 19/18(Meryem) DEDİ Kİ:"Ben senden, çok esirgeyen(Allâh)'a sığınırım. Eğer(Allah'tan) korkuyorsan (bana dokunma)."
Kalet inni EUZU BİR RAHMANİ minke in kuntetekiyya.
· 23/97Ve DE Kİ:"Rabbim, şeytânların dürtüklemelerinden sana sığınırım.
Ve kur RABBİ EUZU BİKE MİN HEMEZATİŞ ŞEYATÎN.
· 40/27 Mûsâ dedi: "Ben, hesap gününe inanmayanher kibirliden, benim de Rabbim sizin de Rabbiniz(olan Allâh)a sığındım." Ve kale musa inni UZTU Bİ RABBİ ve rabbikum min kulli mutekebbiril la yu'minu biyevmil hisâb.
· 3/36 Onu doğurunca Allâh onun ne doğurduğunu bilirken yine şöyle söyledi: "Rabbim, onu kız doğurdum, erkek, kız gibideğildir. Ona Meryem adını verdim. Onu ve soyunu kovulmuş şeytânın şerrinden sana ısmarlıyorum Fe lemma vedaatha kalet rabbi inni veda'tuha unsa, vallahua'lemu bi ma vedaat, ve leysez zekeru kel unsa, ve inni semmeytuha meryeme veinni UİZUHA BİKE ve zurriyyetehamineş şeytanir racîm.
· 72/6 Ve ennehu kanericalum minel'insi YE'UZUNEbiricalim minelcinni fezaduhum reheka
“#SIĞINMAK NE DEMEK. Nasıl bir olgudur. Düşünelim. Bir örnekle açıklayalım.
Bir eve, ülkeye sığınan, iltica eden insan üzerinden olayı anlamaya çalışalım. Eve sığınan kişi, yer içer, rahat eder. Ondan beklenen ise sunulanlara teşekkür etmek ve konulan kurallarına uymaktır. Ülkeye sığınanlar da benzer durumdadır. O ülkenin kurallarına uymak durumundadır. İngiltere’ye sığınan kişi trafikte, ben soldan değil, sağdan gideceğim derse trafik alt üst olur. Bunu yapanı da derhal sınır dışı yaparlar.
Elbette, Dünyanın her yerinde, her döneminde, her coğrafyasında HER İnsan her içsel ve dışsal etkide veya istekte, bu iki sesi de duymaktadır, Vicdanının güzel olan çağrısını da iblisinin ayartısını da. Yaptığı tercihlerle kitabını kendi yazmaktadır. Üstelik her kez, bu sesler açısından da aynı durumdadır.
Zamanla, bu sesleri duyulmaz yapan da insandır.
İBLİSİN sesine uydukça, vicdanın sesi duyulmaz olurken, vicdanın sesine tabi oldukça da iblisin sesi etkisizleşmeye başlar Öyle ki, iblise uya uya adeta İBLİSLEŞİR, İNSAN Şeytanlardan olur.
Her olay insana seçimler sunar. İnsan fravunlaşabilir, Musalaşabilir. Lehepleşir yada Muhammed’e uyabilir.
Yaşamını NAR da NUR da yapabilir.
İnsan yaptığı bu tercihleriyle şekillenmekte, amel kitabını yazmaktadır. 17/13, 76/3, 64/2,18/29, 10/40, 41/46, 45/15, 17/15, 2/286, 91/7-10; 92/4-11; 95/4-6; 2/256,10/99, 26/3-5; 88/21, 22; 36/17, 42/48, 81/27, 28; 13/11, 8/53 vb.
Bu, Evrensel İlkeler karşısındaki duruşuyla YELPAZE misali zerreden şemse ESFELE SAFİLİYNDEN ALAYIİLLİYYİNE kadar dağılmakta ve yer bulmaktadır. Her insanın her alemdeki cenneti de cehennemi de farklılaşmaktadır
Bu nedenle, önce ayartıyı, #recm etmek, taşlamak-eleştirmek ve uzaklaşmak ve uzaklaştırmak elzemdir. Bunu yapmadıkça Rabbilalemine, Billahiye, Rahmana, evrensel ilkelerine sığınmak, uymak, uyumlaşmak gerçekleşemez.
Bu sözleri #binler tekrarlasa da esas olan ne yaptığıdır.
Yaşamında, yaptıklarında, Kurandan evrensel ilkelerinden Rızayı İlahiden daha çok SÜREKLİ önem ve öncelik verdiğini sorgulayanlar PUTLARI anlar.
Rabbilaleminden KURANDAN vicdandan daha çok ÖNEM ve ÖNCELİK vermeyi
#SÜREKLİ YAPIP,
#ahlak huy haline getirdi mi
azapta ortak oldukları PUTLARI OLMAKTADIR.
#PUTLAR da devrilmedikçe,
#LailaheİLLALLAH yapılmadıkça
iç aleminde,
yaşamında yok edilmedikçe de,
ALLAHA #sığınılamaz, RABBİLALEMİNE uyum da YAKINLIK da kurulamaz, Rabbinin Rızasına varmak ta gerçekleşmez,
Hatta her halden, başka unsurlardan, kurallardan, düzenlerden, ALLAHA #kaçarcasına sığınmak, ilkelerine uymak, BİİSMİ deki Bİ gibi sımsıkı vazgeçilmez şekilde tüm isimlerine yapışmak, ilke ve sistemine İLİM, İHLAS ve AMEL birlikteliğiyle bağlanmak, uymak, yaşamak gerekmektedir.
Örneğin Kitap der yaklaşık meallerde:
• O halde ALLÂH'A KAÇIN FİRAR edin, ben size O'nun tarafından görevlendirilmiş MUBİN bir NEZİRİM."Fe firru ilallah, inni lekum minhu NEZIRUM MUBÎN 51/50
• "Allâh ile beraber başka tanrılar uydurmayın. Ben size O'nun tarafından görevlendirilmiş MUBİN bir NEZİRİM."Ve la tec'alu meallahi ilahen ahar, inni lekum minhu nezirum mubîn. 51/51
• De ki: "Ben, dinimi yalnız Allah'a hâlis kılarak O'na kulluk ediyorum." Kulillahe a'budu muhlisal lehu dini 39/14
Öyle ki, bu EUZÜ yapmak, insanın yaşam biçiminin, düşünce inanç kabullenim ve yargıları ile eylemlerinin KURANLA doğru manalarıyla boyanmasıdır. Kuran ahlakına uygun hale dönüştürülmesidir.
Aksi halde, bu ilkelerden uzak düştüğü ölçüde zâlimlerden 12/23, câhillerden 2/67, hasara uğrayanlardan 11/47 olunmakta ve her alemini de cehenneme çevirmektedir.
EUZU BESMELE
O kelimeleri tekrarlamaktan da öte,
Her durumda, her işte, her halde de
ALLAHA sığınıp iltica edip
Rabbilalemine, KURANA, ilkelerine
Var gücüyle, tüm benliğiyle, daim
İlim amel ihlasla uymaktır.
Bu nedenle, her daim euzu besmelenin-sığınmanın bilinciyle bunu kendine hatırlatan ve gereğini yapanlardan Yaratılmış Kainat Kitabındaki ve Yazılı Kitap Kuranı Kerimdeki ayetlerin anlattığı doğru manalara KURANA, Rabbilalemine, evrensel ilkelere, vicdanın sesine uyan, uyum sağlayan, bu ilkelere, her durumda her halde, her işte de önem ve öncelik verenlerden, böylece ALLAHA SIĞINIP rızasına varanlardan olma dileğiyle,
Muhabbetle
25 Temmuz 2015- 15 Nisan 2021









Hiç yorum yok:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı