22 Kasım 2015 Pazar

KURBAN YAKINLIK sağlamak RIZASINA varmak için yapılan FEDAKARLIKLARDIR

KURBAN YAKINLIK sağlamak RIZASINA varmak için yapılan FEDAKARLIKLARDIR
#KURBAN, bilinen anlamda, hayvan kesip fakirlere dağıtmanın ötesinde sevdiğiniz her şeyden canınız da dahil Allah yolunda, rızasına uygun yapılan, Ona yakınlaştıran her tür, hayır ve özellikle de FEDAKARLIKLARDIR. 5/27, 46/28 vb.
Kitap der, yaklaşık meallerde:
Ve onlara Adem’in iki oğlunun haberini hakkıyla oku, Allah’a YAKLAŞTIRACAK KURBAN sunmuşlardı, ikisinin birinden kabul edilir ve diğerinden ise kabul edilmez. “Seni mutlaka öldüreceğim” dedi. O da, “Allah sadece takvâ sahiplerinden kabul eder.” dedi. Vetlu aleyhim nebeebney ademe bil hakk, iz KARRABA KURBANEN fe tukubbile min ehadihima ve lem yutekabbel minel ahar, kale le aktulennek, kale innema yetekabbelullahu minel muttekîn.5/27
Kurbanın kabul edilmesi, O yakınlığın sağlanmasıyla gerçekleşir. Yani, Kim Rabbilalemine Kurana ilkesine uygun davranıp Rabbin rızasına varmak için FEDAKARLIK yaparsa, o fedakarlıklar kabul olunmaktadır.
Nitekim, kitap der
Sevdiğiniz şeylerden infak etmedikçe asla İYİLİĞE eremezsiniz. Ne infak ederseniz Allâh onu bilir./ Len tenaluL BİRRA hatta TUNFİKU mimma tuhibbun ve matunfiku min şey'in fe innellahe bihi alîm. 3/92
Bu nedenle, sevdiğiniz şeylerden isteyerek Rabbin yolunda feda edip KURBAN verip sorunların taşın altına elinizi koyup var gücünüzle çalışmakla asıl iyiliğe #ELBİRR e ulaşılır.
Zira, Bu alemde misafir edilen insan, kulluğun gereği, DENEME, TEKAMÜL ve AHSENU AMEL yapmak için yaratılmıştır 11/7, 18/7, 67/2, 51/56 2/21, 23/32, 7/65, 23/23 vb.
Şayet insan; ahseni takvim/maddi ve manevi yönden sürekli gelişime uygun; var ediliş amacı olan ahsenu amelden 11/7, 18/7, 67/2 yana olduğunda; halifeliğin gereğini 2/30, 6/165, 10/14, 27/62, 35/39, 38/26 vb; kulluğu, arzu ve istekle, gönülden yaptığında 51/56, 2/21,2 3/32, 7/65, 23/23 vb #ALAYIİLLİYYİNE yücelirken 83/18; tersi durumda ise #ESFELESAFİLİNE düşmektedir. 95/5
Bilinen anlamda, kurban diye kesilen HAYVANLARIN da, eti kanı ALLAHA ULAŞMAZ 22/37 diye de uyarılmaktadır.
Ulaşan ancak takvanızdır. Yani, Rabbilalemine, Kuran’a, Evrensel İlkelere ÖNEM VE ÖNCELİK VERMEDEKİ duruşunuzdur.
ÜSTELİK, Allahtan başkası adına veya rızasına yapılanların kesilenlerin de değersizliği ve olumsuzluğu vurgulanır.2/173, 5/3, 6/121, 6/145, 16/115 vb
Yine, her ne ad altında olursa olsun öğretide bilinen anlamda bedene; dem; hedy; ihsâr nezir vb uygulamalarda da esas olanın arınıp fedakarlık yaparak Rabbe yakınlık sağlamak olduğu da unutulmamalıdır. 2/196, 5/2, 5/95, 5/97, 22/36 vb
Diğer taraftan RABBİN rızasına varma yolunda her işi usulüne esasına uygun yapmakla birlikte diğer tüm başka amaçları, beklentileri terk edip #VENHAR nahr yapıp fedakarlık yapmak gerekmektedir.
Bu bağlamda asıl amaca yani Rabbin rızasına varmaya engel olup öne geçen hususların önü alınmalı #ZEHEBE edilmeli, giderilmelidir.
Bilinmelidir ki, #Kurban kelimesi, kaf, ra, be, kök harflerinden türemekte ve bu kökün 38 formu olup 96 yerde geçmekte, geçtiği tüm ayetler birlikte düşünülünce, ortak anlamı feda edip YAKINLAŞMAKTIR. Evet, bunların arasında "KURBAN" türevi de geçmekte olup bunların hiç birinde de hayvan boğazlamak, kesmek anlamında kurbandan bahsedilmemektedir. 5/27, 46/28, 3/183.
KURBAN formunun geçtiği ayetler yaklaşık meallerde:
• Onlara iki Âdem oğlunun haberini gerçek olarak oku: Hani her biri birer KURBAN SUNMUŞLARDI, birinden kabul edilmiş, ötekinden kabul edilmemişti. "Seni öldüreceğim" demişti. (O da); "Allâh, sadece MUTTAKİLERDEN kabul eder" dedi. Vetlu aleyhim nebeebney ademe bil hakk, iz karraba KURBANEN fe tukubbile min ehadihima ve lem yutekabbel minel ahar, kale le aktulennek, kale innema yetekabbelullahu minel muttekîn. 5/27
• Allah'tan başka, KENDİLERİNE YAKINLIK SAĞLAMAK İÇİN fedakarlık yaptıkları ilahlar, kendilerine yardım etselerdi ya! Hayır, onlardan kaybolup gittiler. İşte onların yalanları ve uydurmaları budur. Fe lev la nesarahumullezinettehazu min dunillahi KURBANEN aliheh, bel dallu anhum, ve zalike ifkuhum ve ma kanu yefterûn. 46/28
• Onlar: "Allâh bize, and verdi ki, bize ATEŞİN YİYECEĞİ BİR KURBAN getirmedikçe hiçbir RASULE inanmayalım." dediler. De ki: "Size benden önce açık deliller ve bu dediğinizi de getiren RESULLER gelmişti. Eğer doğru idiyseniz niçin onları öldürdünüz?" Ellezine kalu innellahe ahide ileyna ella nu'mine li rasulin hatta ye'tiyena bi KURBANİN te'kuluhun nar, kul kad caekum rusulum min kabli bil beyyinati ve billezi kultum fe lime kateltumuhum in kuntum sadikîn. 3/183
HER NE OLURSA OLSUN, Yaşamda, hayatın içinde, olayların ortasında, Rabbilalemine, Kuran’a, Evrensel İlkelerine önem ve öncelik verdiği, ahsenu ameller yaptığı ölçüde insan, var ediliş amacını gerçekleştirmekte ve ahsen olmaya devam etmektedir.
Bunun önüne geçen her hal, her unsurun, önü alınıp feda edilmedikçe de bu yolda yücelmek mümkün değildir. 37/99-109 vb.
Rabbilaleminden, evrensel ilkelerden daha çok önem ve öncelik verdiği her hal unsur yaşamında #kurban edilmesi gerekenlerdendir.
İnsan var oluş amacını ihmal etmesine neden olan her halin, her sevgilinin önü alınmalı, hatta Allah yolunda feda edilip KURBAN edilmelidir. Bu İsmail olur, İshak olur, Yakup olur, vb.
Aksi halde o unsurlar günahkar yalancı #PERÇEM olup ölene, ölesiye kadar insanı kuşatıp sürükler. Ta ki esfele safiline kadar yuvarlar. Bu hal ise, hüsrandır.
Örneğin Kitap der, yaklaşık meallerde:
• De ki: “Eğer babalarınız ve oğullarınız ve kardeşleriniz ve zevceleriniz ve aşiretiniz ve kazandığınız mallarınız, kesada uğramasından korktuğunuz ticaret ve razı olduğunuz evler, Allah’tan ve O’nun Resûl'ünden ve O’nun yolunda cihad etmekten size daha sevgili ise artık Allah, emrini getirinceye kadar bekleyin. Ve Allah, fasıklar kavmini hidayete erdirmez.” 9/24
• İnsanlardan kimi, Allah'tan başka eşler tutar, ALLÂH'I SEVER #GİBİ ONLARI SEVERLER. İNANANLAR İSE EŞEDDU-en çok en güçlü ALLÂH'I SEVERLER. … /Ve minen nasi mey YETTEHİZU min dunillahi endadey yuHİBBunehum ke HUBBillah, vellezine AMENU EŞEDDU HUBBEL LİLLAH …-2/165
Bunun için #AliŞeriati' Hac isimli kitabında:
“Sen de #İbrahim gibi kendi İsmail'ini getirmelisin Mina'ya. Senin #İsmail'in kim? Ancak sen bilebilirsin, başkası değil. Belki eşin, işin, yeteneğin, gücün, cinsiyetin, statün vs. Ne olduğunu bilmiyorum, ama İbrahim'in İsmail'i sevdiği kadar sevdiğin bir şey olmalı. Senin özgürlüğünden çalan, görevlerini yerine getirmeni engelleyen, seni eğlendiren, hakikatı duymaktan ve bilmekten alıkoyan, sorumluluk kabul etmektense meşrulaştırıcı sebepler ürettiren vb...”der.
Evet, kendini hesaba çekip, Onu arayıp bulmalısın.
Eğer Allah'a yaklaşmak istiyorsan, İsmail'i yani RABBİLALEMİNDEN daha çok ÖNEM VE ÖNCELİK VERDİKLERİNİ feda edip #KURBAN etmelisin,
Aksi halde, Rabbilaleminden, KURANDAN daha çok önem ve öncelik verdiği HER ŞEY insan için günahkar yalancı #PERCEM OLUP, peşi sıra sürüklemektedir.
Bunu SÜREKLİ YAPIP, ahlak huy haline getirdi mi, azapta ortak oldukları #PUTLARI OLMAKTADIR
İlahlar PUTLAR terk edilmeden gerçeklere, RABBİLALEMİNE uyum da YAKINLIK da gerçekleşmez.
Üstelik bunu bir defa değil sürekli her daim yapmalısın.
KURBAN, yakınlaşmak, YAKINLIK sağlamak RIZASINA ulaşmak için yapılan FEDAKARLIKLARDIR.
Bu Allah için de başkaları için de yapılabilmektedir.
İyi yönde HAK YOLDA yapılan fedakarlıklar için KURBAN kullanıldığı gibi. 5/27,
KÖTÜ YÖNDE de Allahtan başkası için taptıklarına YAKINLIK sağlama rızasını kazanma amacıyla fedakarlık yapma olayında da KURBAN kavramı geçmektedir 46/28 vb.
Nitekim, KEFERU olanlar, Allâh yoluna engel olmak için yaptıkları İNFAK kavramıyla anıldığı gibi 8/36, 3/117 vb. Bunların taptıklarına yakınlaşma için yaptıkları işlev de KURBAN kavramıyla karşılanmıştır.
Örneğin Kitap der yaklaşık meallerde:
• Allah’tan başka, YAKINLIK SAĞLAMASI İÇİN FEDAKARLIK YAPTIKLARI ilahlar, o zaman onlara yardım etmeleri gerekmez miydi? Hayır, onlardan saptılar. İşte bu, onların yalanları ve iftira etmiş oldukları şeydir. Fe lev la nesara humullezinettehazu min dunillahi #KURBANEN aliheh, bel dallu anhum, ve zalike ifkuhum ve ma kanu yefterûn. 46/28
Kime neye yakınlaşmak rızasına varmak için olursa olsun yapılan her tür fedakarlıklar #KURBANDIR.
Allah yolunda KURBAN ise, Rabbilaleminden, Kurandan ilkelerinden memnun olmakla, onlara her daim önem ve öncelik vermekle, manalarını doğru anlayıp yaşama yazmakla, ihlasla, tevekkülle, gönülden isteyerek Rabbin yolunda var gücüyle çalışmakla, infakla, her durumu ahsen yapmakla, her halin gerektirdiği FEDAKARLIKLARI yapmakla gerçekleşir.
Öyle ki, FEDAKARLIK yapmak, hak yolda, üstelik en sevdiklerinden, Rabbin Rızası yolunda karşılıksız vermektir 3/92, 9/24, 2/207, 9/111, 2/165, 2/177, 33/23, 3/31, 23/96, 41/34 90/11-13, 90/14 vb.
Örneğin Kitap der yaklaşık meallerde:
• İnsanlardan öylesi var ki, kendisini Allâh'ın rızâsına satar. Allâh da kullara çok şefkatlidir. Ve minen nasi mey yeşri NEFSEHUBTİĞAE MERDATİLLAH, vallahu raufum bil ibâd. 2/207
• Allâh'ın rızâsını kazanmak ve ruhlarındakini kökleştirmek için mallarını infak edenlerin durumu da tepe üzerinde bulunan bir bahçeye benzer ki, bol yağmur değince ürününü iki kat verdi. Yağmur değmeseydi bile çisinti olurdu. Allâh yaptıklarınızı görmektedir. Ve meselullezine yunfikune emvalehumub TİĞAE #MERDATİLLAHİ ve tesbitem min enfusihim ke meseli cennetim bi rabvetin esabeha vabilun fe atet ukuleha di'feyn, fe il lem yusibha vabilun fe tall, vallahu bima ta'melune basîr. 2/265
• Onların aralarındaki gizli konuşmaların çoğunda hayır yoktur. Yalnız sadaka, yahut iyilik, ya da insanların arasını düzeltmeyi emreden hariç. Kim Allâh'ın #rızâsını kazanmak amacıyle bunu yaparsa, yakında ona büyük bir mükâfât vereceğiz. La hayra fi kesirim min necvahum illa men emera bi sadekatin ev ma'rufin ev islahim beynen nas, ve mey yef'al ZALİKEBTİĞAE #MERDATİLLAHİ fe sevfe nu'tihi ecran azîma. 4/114
· Allâh, mü'minlerden canlarını ve mallarını #cennet kendilerinin olmak üzere #satın almıştır İnnellaheştera minel mu'minine enfusehehumve emvalehum bi enne lehumul cenneh… 9/111.
· Mü'minlerden öyleleri var ki, var ediliş amacını yerine getirdi. Onlardan kimi Allah’a (canını malını cennet karlığı verme, ahsenu amelden yana olma, her hal ve şartta hanif durma) #ahdini yerine getirdi, kimi de bu yoldadır, sözlerini asla değiştirmemişlerdir. Minel mu'minine ricalun sadeku ma ahedullahealeyh, fe minhum men kada nahbehu ve minhum mey yenteziru ve ma beddelutebdila. 33/23
Aksi halde, Rabbin Rızasından, Rabbialeminden, Kurandan vicdanın sesinden, evrensel ilke ve ölçülerden uzaklaştığı ölçüde:
#CEHALET 12/33, 2/67, 5/50, 7/138, 39/64, 46/23, 3/154,11/46, 11/29, 27/55, 33/72, 6/35, 49/6, 33/33, 48/26 vb
#GAFLET 10/7, 10/92, 30/7, 46/5, 21/97, 7/146, 7/179 vb ya da
#DALALET 1/7, 6/77, 4/116, 31/11, 41/52 yahut
#KÜFÜR ve
#HIYANET vb hal içine düşülmekte ve her dünyada acı bedeller ödemektedir.
Herkes seçtiği TERCİH ETTİĞİ yaşamın bedeliyle karşılaşır.
• İNSAN TERCİHLERİYLE ŞEKİLLENİR AMEL KITABINI YAZAR, CENNETI VEYA CEHENNEMINI İNŞA EDER https://www.facebook.com/photo?fbid=124099029732079&set=a.107800448028604 https://aaldemira.blogspot.com/.../insan-tercihiyle...
Zira, insana #çalışmasından vesile ve sebep olduklarından başkası yoktur. 53/39-42,79/35, 76/22, 4/32, 36/12, 3/195, 34/3, 10/61 vb.
Kimin rızası isteniyorsa, kişinin iradesini, tercihlerini, yaşantısını ONUN isteklerine, ilke ve kurallarına gönülden, istikrarlı ve sürekli uyumlaştırması şarttır. Her tercihte, ne ölçüde, kime, neye önem ve öncelik vermekte ise, o nispette de ONUN RAZILIĞINA ulaşılmaktadır.
ALLÂH indinde EN ÜSTÜN OLANINIZ, en TAKVALI olanınızdır. İnne ekramekum indellahi etkakum 49/13
Bu bağlamda, Rabbin rızasına varmak, tercihine bağlı her konuda her tercihte, Rabbilalemine, Kurana, ilkelerine, vicdanın sesine uymakla, her şeyden daha çok ÖNEM VE ÖNCELİK vermekle, önemsemekle, insanlıktan iyilikten, hayırdan, ahsenu amelden yana olmakla, fedakarca yaşamakla, her durumda ahlakı Kuran yapmakla başarılır.
Takva #muttaki olmak,
Rabbilalemine, Yaratılmış Kainat Kitabındaki veya Yazılı Kitap Kuranı Kerimdeki ayetlerin anlattığı doğru manalara, evrensel ilkelere, #SIDK veya #HAK olarak ulaşan, candan, canandan her şeyden çok bu HUDEN, HEDİYE, HİDAYETe her daim her şeyden daha çok ve daha güçlü ÖNEM VE ÖNCELİK verdiğini, her durumda #AhsenuAmeller işleyerek, Rabbin Rızasına varma yolunda fedakarlıklar yapıp kurbanlar verip yaşamda da gerçekleştirenlerdir. 39/33, 5/119, 46/16, 33/24; 2/177, 3/76, 5/35, 5/100; 9/24, 2/165; 9/36, 9/123, 16/128; 9/111, 24/52, 59/9, 64/16; 3/76, 9/4, 9/7; vb.
Bu nedenle, MUTTAKİLERE CENNET VARDIR denilmektedir. 3/133, 15/45, 16/31, 50/31, 26/90, 78/31, 16/30, 25/15, 47/15, 13/35, 39/20, 39/73, 68/34, 7/128, 11/49, 28/83, 43/35, 38/49, 77/41, 54/54, 52/17, 51/15, 44/51 vb
Allahın rızasına varmak için Rabbin yolunda yapılan her fedakarlık #KURBAN olup kabul edilmektedir. Bunun aksine Allah rızasının dışında her ne BAŞKA amaçla olursa olsun yapılan kurbanlar Allah indinde kabul edilmez, anlam ve değer de bulmaz.
RABBİN RAZI OLDUĞU bir hayat başarıların en büyüğüdür. ALLÂH onlardan #RÂZI OLMUŞTUR, onlar da O'NDAN RÂZI OLMUŞTUR. işte büyük başari, #FEVZULAZÎM BUDUR! RADIYELLAHU ANHUM VE RADU ANH, zalikel FEVZUL AZÎM 5/119, 98/8, 58/22, 9/100, 48/18 vb
Rabbilalemine, Kurana, vicdana, ilkelerine
sürekli ve en güçlü şekilde,
her şeyden daha çok ÖNEM ve ÖNCELİK verip
yaşamda ve sosyal hayatta da
bunları özenle her yönüyle ümitle sabırla salatla HASSASİYETLE uygulayıp
her nedenle öne geçen hususları dizginleyip önünü alıp giderip zehebe edip
Rabbin rızası dışında tüm başka amaçlardan sıyrılıp bunları venhar yapıp
bu yolda gereğince fedakarlıklar yaparak kurban edip yakınlaşarak
MUTTAKİLERDEN olup Rabbin Rızasına varanlardan,
her Dünyada cenneti yaşayanlardan olma dileğiyle,
Muhabbetle
21 Eylül 2015- 25 Haziran 2021




1 yorum:

MUSTAFA ÇETİN dedi ki...

Kurban konusunda araştırma yaparken daha şu an karşıma çıktı.

gözlerime inanamadım.

şu ana kadar kaç kez okudum.

çok etkilendim.
çok yazı okudum bu konuda ama bu tarz derinlemesine bakan yazıya ilk kez rastladım.

bana ALLAHIN lütfü bu diye DÜŞÜNÜRKEN BU YORUMLARI YAZAR BULDUM KENDİMİ.

TEŞEKKÜR EDİYORUM.

TÜM YAZILARINIZI OKUYACAĞIM.

SELAMLAR

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı