6 Kasım 2015 Cuma

HALİFE OLMAK

HALİFE OLMAK
Bu muhteşem sarayda MİSAFİR edilen insan, kulluğun gereği DENEME, TEKAMÜL ve AHSENU AMEL yapmak için yaratılmıştır 11/7, 18/7, 67/2, 51/56, 2/21, 23/32, 7/65, 23/23 vb.
Bu bağlamda da insanın HALİFE yapıldığı, halife olarak var edildiği vurgulanmıştır. 2/30, 6/165, 7/74, 10/14, 10/73, 11/88, 27/62, 35/39, 38/26, 41/14 vb
İnsanın #HALİFE olması, yerine geçtiği veya vaziyet ettiği her hali, daha güzelleştirip ahsen hale getirmesi, geliştirmesi, tekamül ettirmesidir. 2/30, 6/165, 7/74, 10/14, 10/73, 11/88, 27/62, 35/39, 38/26, 41/14 vb.
Bundan HALİFE TAVRINDAN uzaklaştığı ölçüde bu göreve karşı muhalif kalanlar da eleştirilmektedir.
KİTAP der YAKLAŞIK MEALLERDE
· 2/30 Bir zamanlar Rabbin meleklere: "Ben yeryüzünde bir halife yapacağım," demişti. (Melekler): "Orada bozgunculuk yapan, kan döken birisini mi halife yapacaksın? Oysa biz seni överek tesbih ediyor ve seni takdis ediyoruz?" dediler. (Rabbin): Ben sizin bilmediklerinizi bilirim," dedi.
Ve iz kale rabbuke lil melaiketi inni cailun fil erdi halifeh, kalu e tec'alu fiha mey yufsidu fiha ve yesfikud dima', ve nahnu nusebbihu bi hamdike ve nukaddisu lek, kale inni a'lemu ma la ta'lemûn.
· 6/165 Sizi yeryüzünün #HALİFELERİ yapan, size verdiği şeylerde, SİZİ #DENEMEK için, kiminizi kiminizden derecelerle üstün kılan O'dur. Doğrusu Rabbin, cezâsı çabuk olandır ve O, bağışlayandır, esirgeyendir.
Ve huvellezi cealekum HALAİFEL erdi ve rafea ba'dakum fevka ba'din deracatil li YEBLUVEKUM fi ma atakum, inne rabbeke seriul ikabi ve innehu le ğafurur rahîm.
· 10/14 Sonra onların ardından, bu dünyâda onların yerine sizi geçirdik ki, sizin de nasıl davranacağınızı görelim.
Summe cealnakum HALAİFE fil erdi mim ba'dihim li nenzura keyfe ta'melûn.
· 35/39 Sizi yeryüzünde HALİFELER yapan O'dur. Artık kim nankörlük ederse nankörlüğü kendi zararınadır. Kâfirlerin küfrü, Rableri yanında (kendilerine) gazabdan başka bir şey artırmaz; kâfirlerin küfrü, (kendilerine) ziyandan başka bir şey artırmaz. Huvellezi cealekum HALAİFE fil ard, fe men kefera fe aleyhi kufruh, ve la yezidul kâfirine kufruhum inde rabbihim illa makta, ve la yezidul kâfirine kufruhum illa hasara.
· 7/74 "Düşünün ki (Allâh), Âd'dan sonra sizi HALİFELER yaptı ve yeryüzünde sizi yerleştirdi: Onun düzlüklerinde saraylar ediniyorsunuz, dağlarını yontup evler yapıyorsunuz, artık Allâh'ın ni'metlerini hatırlayın da yeryüzünde bozgunculuk yapıp karışıklık çıkarmayın.
Vezkuru iz cealekum HULEFAE mim ba'di adiv ve bevveekum fil erdi tettehizune min suhuliha kusurav ve tenhitunel cibale buyuta, fezkuru alaellahi ve la ta'sev fil erdi mufsidîn.
· 38/26 "Ey Dâvûd, biz seni yeryüzünde #HALİFE yaptık. İnsanlar arasında adâletle hükmet; keyf(in)e uyma, sonra seni Allâh'ın yolundan saptırır. Allâh'ın yolundan sapanlar ise, hesap gününü unuttuklarından dolayı, çetin azâba uğrayacaklardır. Ya davudu inna cealnake halifeten fil erdi fahkum beynen nasi bil hakki ve la tettebiil heva fe yudilleke an sebilillah, innellezine yedillune an sebilillahi lehum azabun ?edidum bima nesu yevmel hisâb.
· 11/88 "Ey kavmim, dedi, bakın, ya ben Rabbimden bir kanıt üzerinde isem ve (O), bana kendinden güzel bir rızık vermişse? Ben size menettiğim şeylerde size AYKIRI DAVRANMAK istemiyorum. Sadece gücümün yettiği kadar İSLAH ETMEK istiyorum. Başarım ancak Allâh(ın yardımı) iledir. Yalnız O'na dayandım ve yalnız O'na yönelirim!"
Kale ya kavmi eraeytum in kuntu ala beyyinetim mir rabbi ve razekani minhu rizkan hasena, ve ma uridu en UHALİFEKUM ila ma enhakum anh, in uridu illel islaha mesteta't, ve ma tevfiki illa billah, aleyhi tevekkeltu ve ileyhi unîb.
· 19/59 Onlardan sonra yerlerine öyle bir nesil geldi ki, salatı #zayi ettiler, şehvetlerine uydular. Onlar kötülük bulacaklardır. Fe HALEFE mim ba'dihim halfun edaus salate vettebeuş şehevati fe sevfe yelkavne ğayya.
· 7/169 Onların ardından, yerlerine geçip Kitaba vâris olan birtakım insanlar geldi ki, onlar, şu alçak(dünyân)ın menfaatini alıyorlar: "Biz nasıl olsa bağışlanacağız!" diyorlar. Kendilerine, ona benzer bir menfaat daha gelse onu da alırlar. Peki "Allâh hakkında, gerçekten başkasını, söylememeleri hususunda kendilerinden Kitap misâkı alınmamış mıydı? Ve onun içindekini okuyup öğrenmediler mi? Âhiret yurdu, korunanlar için daha hayırlıdır. Düşünmüyor musunuz? Fe HALEFE mim ba'dihim halfuv verisul kitabe ye'huzune arada hazel edna ve yekulune se yuğferulena, ve iy ye'tihim aradum misluhu ye'huzuh, e lem yu'haz aleyhim misakul kitabi el la yekulu alellahi illel hakka ve derasu ma fih, ved darul ahiratu hayrul lillezine yettekun, e fela ta'kilûn.
Sözlükte #HALİFE kelimesi “arkada olmak, birinin arkasından gelmek, yerine geçmek” anlamlarına gelen half kökünden türetilmiş olup “birinin yerine geçerek İŞİNİ, GÖREVİNİ DEVAM ETTİREN” şeklinde açıklanmaktadır (Râgıb el-İsfahânî, el-Müfredât, “ḫlf” md.; İbnü’l-Esîr, en-Nihâye, “ḫlf” md.; Lisânü’l-ʿArab, “ḫlf” md.)" TDV İslam Ansiklopedisi.
Bu HALİFE, HİLAFET vb kavramlar zaman içerisinde siyasi sistemi, yönetimi, yöneteni de ifade etmek için de kullanıla gelmiştir. Özellikle de İslam Toplumun yönetimi anlamında da meşhur olup yaygınlık kazanmıştır.
Kelimelerin sözlük veya toplumsal vb kullanım anlamından da öte, Kitapta Rabbimizin #yüklediği anlam manayı da bulmak önemlidir.
Zira, Yazılı Kitap Kuranı Kerimde kullanılan her kelime ve kavrama ve bu kavramların türevlerine dahi KURAN BÜTÜNLÜĞÜNDE, BAĞLAMIYLA birlikte, Rabbinin ne anlam yüklediği, tüm öğretilerinden veya bildiğimiz hatta değişerek gelen sözcük bilgilerinden ÖNEMLİ VE ÖNCELİKLİ dir.
Hilaf, ihtilaf, muhalif, halife vb 69 turev kullanımı halefe kökünden gelmekte, Kitapta, 126 kez 115 ayette türevleriyle geçmekte olup, kısaca yerine geçmek ve var olanı iyi veya kötü yönde değiştirmektir. Kötü olumsuz yönde oluşuma neden olmakla ilgili şu ayetlere bakılabilir. 7/160, 19/59
#Halife olmak, VAZİYET ETTİĞİ her durumda da insanın var ediliş nedeni olan her hali her durumu ahsen yapmayı, ahsenu ameller iyilik hayır ve fedakarlıklar yaparak gerçekleştirmektir.
Üstelik, yeryüzünde HALİFE olmak, alemde olup bitene duyarlı davranıp müdahil olmayı ve her hali de ahsen yapmayı da gerektirmektedir.
Her durumda, örnek ve önderler olup Rabbin ilkelerine, rızasına uygun hale dönüştürmede #MARUFU EMREDEREK, #MUNKERDEN MEN EDEREK hayır ve fedakarlıklar yaparak var gücüyle, ümitle, salatla, sabırla ilim amel ve ihlas birlikteliğiyle çalışılmakla halifelik gerçekleşir.
Elbette, her kötülükten bunu #işleyenler kadar, buna katkı veren, destek olan, engel olmayan ya da göz yuman, bilip de bilmezden gelenler, olup bitenlere DUYARSIZ ya da SESSİZ KALAN TÜM TOPLUM da #sorumludur.
Duyarsızlık yaşayan ölü olmaktır
Zira, insan, kulluğun gereği DENEME, TEKAMÜL ve AHSENU AMEL yapmak için HALİFE olarak var edilmiş 11/7, 18/7, 67/2, 51/56, 2/21, 23/32, 7/65, 23/23 vb.
Zariyat suresinde, yaklaşık meallerde “…ancak bana KULLUK etsinler diye yarattım. Ve ma halaktul cinne vel inse illa li ya'budûn. 51/56, der. Kul olmak, arzu ve istekle, gönülden bağlanmak ve yüklediği görevi, yani AHSENU AMELLERİ gereğince yapmaktır.
KİTAP der YAKLAŞIK MEALLERDE
· Biz yeryüzündeki şeyleri, kendisine süs olsun diye yarattık ki onların, hangisinin AHSENU AMELA yaptığını deneyelim. İnnacealna ma alel erdi zinetel leha linebluvehumeyyuhum AHSENU AMELA. 18/7
· O, hanginizin AHSENU AMELA yapacağınızı denemek için ölümü ve hayâtı yarattı. O, üstündür, bağışlayandır. Ellezihalekal mevte vel hayate liyebluvekum eyyukum AHSENU AMELA, vehuvel'azizul ğafûr.67/2
· Hanginizin AHSENU AMELA yaptığınızı denesin***/li yebluvekumeyyukum AHSENU AMELA,*** 11/7
· İnsanlar yalnız "inandık" demekle, hiç FITNELENMEDEN sınanmadan bırakılacaklarını mı sandılar? E hasiben nasu ey yutraku eyyekuluamenna ve hum layuftenûn. 29/2, 2/214, 2/155, 3/186, 21/35, 29/3, 47/31 vb.
İşte, insan vaziyet ettiği her durumda da kendisinden beklenen ahsenu amelleri yani her hali ahsen yapmayı başarmakla bu HALİFE olma görevini yerine getirmektedir. HALİFELİĞİN gereği olan ahseni amel yapma görevine İHTİLAF EDİP, MUHALİF davrandığında da bozgunculuk yaparak aleme kötülük yayıp esfele safiline yuvarlanmaktadır.
Şayet insan; ahseni takvim/maddi ve manevi yönden sürekli gelişime uygun; var ediliş amacı olan ahsenu amelden 11/7, 18/7, 67/2 yana olduğunda; halifeliğin gereğini 2/30, 6/165, 10/14, 27/62, 35/39, 38/26 vb; kulluğu, arzu ve istekle, gönülden yaptığında 51/56; ALAYI İLLİİNE yücelirken 83/18; tersi durumda ise ESFELE SAFİLİNE düşmektedir. 95/5
Dileyen halifeliğin gereğine uygun yaşayarak yerine geçtiği her durumu, vaziyet ettiği her hali, daha ahsen hale getirir, geliştirir. Böylece her alemini de bahtiyar yapar.
Dileyen de AHSENU AMEL yapma görevine ihtilaf ederek, ahsenu amelden uzak tercihleriyle her Dünyasını berbat eder, azapta hemhal olur.
Zira, insan tercihleriyle şekillenmektedir.
Dünyanın her yerinde, her döneminde, her coğrafyasında ahseni takvim üzere yapılandırılan, ahseni ameller yapması ve gelişim için var edilen, her tür zihni melekelerle de donatılan HER İNSAN her içsel ve dışsal etkide veya istekte, VİCDANININ güzel olana çağrısını da İBLİSİNİN ayartısını da duyar. Yaptığı tercihlerle kitabını kendi yazmaktadır.
Üstelik her kez, başlangıçta bu sesler açısından da aynı durumdadır.
Zamanla, bu sesleri duyulmaz ya da etkisiz yapan da insandır. İBLİSİN sesine AYARTISINA uydukça, vicdanın sesi duyulmaz olurken, vicdanın sesine tabi olup Rabbin yolunda oldukça da iblisin sesi etkisizleşmeye başlar Öyle ki, iblise uya uya adeta İBLİSLEŞİR, İNSAN Şeytanlardan olur. Vicdanın sesine de uyarak haktan güzelden yana durup KURANA, Rabbilalemine uyduğu ölçüde de EVLİYAULLAH olmaktadır.
Her olay insana seçimler sunar. İnsan fravunlaşabilir, Musalaşabilir. Lehepleşir ya da Muhammed’e uyabilir. Yaşamını NAR da NUR da yapabilir.
İnsan yaptığı bu TERCIHLERLE şekillenmekte, KITABINI yazmakta KADERINI, kederini veya keremini belirlemekte ve Cenneti ve Cehennemini de INŞA etmekte ve seviyesini de belirlemektedir. 17/13, 76/3, 64/2, 18/29, 10/40, 41/46, 45/15, 17/15, 2/286, 91/7-10; 92/4-11; 95/4-6; 2/256, 10/99, 26/3-5; 88/21, 22; 36/17, 42/48, 81/27, 28; 13/11, 8/53 vb.
Kimi, Rabbini YAR edinip Kurana önem ve öncelik verip yaşayan Kuran olup evliyaullah olurken 7/3, 4/45, 10/62-63; kimileri de var edene Rabbilalemine ve var ediliş amacına tercihleriyle kör âmâ kalıp FE İZA HUVE HASÎMUN MUBÎN apaçık bir hasım olup 16/4, 36/77, KEFERELİKTE sürüklenerek, EVLİYAUŞ ŞEYTAN, şeytanın velileri, ŞEYTANİ VELİYYA, EVLİYAU'T-TAĞUT, EVLİYAUHUMUT TAĞUT da olabilmektedir. 4/119, 19/45, 3/155, 3/175, 7/27, 4/76, 16/63, 19/45, 18/50; 2/257, 4/76 vb.
Her nedenle de İNSANA #SAY’I, #ÇALIŞMASI, #VESİLE ve #SEBEP OLDUKLARI VARDIR. 53/39-42, 79/35, 76/22, 4/32, 36/12, 3/195, 34/3, 10/61vb.
RABBİN RAZI OLDUĞU bir hayat başarıların en büyüğüdür.ALLÂH onlardan #RÂZI OLMUŞTUR, onlar da O'NDAN RÂZI OLMUŞTUR. İşte büyük başarı, #FEVZULAZÎM BUDUR! RADIYELLAHU ANHUM VE RADU ANH, zalikel FEVZUL AZÎM 5/119, 98/8, 58/22, 9/100, 48/18 vb
Her nedenle, var ediliş amacına SADIK kalıp ALEME duyarlı davranıp HALİFELİĞİN gereğini tüm benliğiyle yapıp her hali durumu AHSENLEŞTİRİP ahsenu ameller yaparak RABBİLALEMİNE, KURANA, vicdanın sesine, evrensel ilkelere yaşamda ÖNEM ve ÖNCELİK verip muttakilerden olup Rabbin Rızasına varanlardan olma dileğiyle
Muhabbetle,
5 Eylül 2015- 9 Haziran 2021




Hiç yorum yok:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı