Sadrın Şerhi, göğsün açılması, yarılması, kalbin
çıkarılması, zemzemle yıkanması vb anlatılarla hiçbir ilgisi olmadığı gibi,
bilinenin aksine insanın ilgi ve alaka duyduğu, önem ve öncelik verdiği
hususlarda alakası ölçüsünde, bakış açısının, anlayışının, motivasyonunun
artmasıdır. 20/25, 94/1, 39/22, 6/125, 16/106 vb.
Nitekim, sadrımı inşirah et diyen Musa’yla ilgili
ayetlerin devamında da, inşirahın, yapacağı görevle ilgili olarak bakış
açısının, anlayışının, motivasyonunun artması yolundaki istekler olduğu
anlaşılmaktadır 20/25-33 vb.
Yine, “onları az, ya da güçsüz görmek, göstermek
“le ilgili ayetler de, bakış açısının, anlayışının gelişmesini, göğsün
inşirahını çağrıştıran örneklerdir 8/43, 8/44 vb.
İslama meyledenlerde İslama sadırları şerh olurken,
KÜFRE meyledenlerde sadırları küfür yönünde şerh olmaktadır. 39/22, 16/106 vb.
İnsan, önem ve öncelik verdiği alanlarda, alakası
ölçüsünde ahlaklanmaktadır.
Yaratılan Kainat kitabının ve yazılı kitap Kuranı
kerimin anlattığı evrensel ilkelere alakası önem ve önceliği ölçüsünde bakış
açısı, anlayışı, motivasyonu artırmakta ve cennet vari yaşama ulaştırmakta” NUR
laştırmaktadır. 20/25, 94/1, 39/22 vb.
Buna karşılık, Kuran ayetlerine karşı duyarsız
kalanlarda, küfre meyledenlerde ise Kurandan uzaklaştıkça da bu NUR dan
mahrum kalıp, SADIRLARI göğüsleri ilgi ve alaka duydukları yön olan küfürde
şerh olmakta, küfürle hallenmekte, küfür sarmalında boğulmakta ve NAR
laşmaktadır. 6/125, 16/106 vb.
Nur olmak gibi, NAR olmakta insanın seçimiyle
gerçekleşmektedir.
Küfre sadrı inşirah olanların aynı zamanda, islama
nura karşı da sadrı tam tersi dayyıkan olmakta ve Nur dan mahrum kalmaktadır. 6/125
Aynı, “kalbleri ve kulakları mühürlenen, gözlerine
de perde inmişler” gibi 2/7 vb. Ya da, “kalbleri var, fakat onlarla
anlamazlar; gözleri var, fakat onlarla görmezler; kulakları var, fakat onlarla
işitmezler.” misalidir 7/179 vb.
Yazılı Kitap der; yaklaşık meallerde:
·
Allâh'ın, GÖĞSÜNÜ İSLÂM'A AÇTIĞI KİMSE,
Rabbinden bir NUR üzerinde değil midir? Allâh'ı anmağa karşı kalbleri
katılaşmış olanlara yazıklar olsun. Onlar apaçık bir sapıklık içindedirler. E
fe men şerahallahu sadrahu lil islami fe huve ala NURİM mir
rabbih, fe veylul lil kasiyeti kulubuhum min zikrillah, ulaike fi dalalim
mubîn. 39/22
·
Biz senin (Muhammed) göğsünü açmadık mı? Elem neşrah
leke sadrak 94/1
·
(Mûsâ) dedi ki: "Rabbim, benim göğsümü aç. Kale rabbişrah
li sadri. 20/25
·
İnandıktan sonra baskıyla zorlanan kimse hariç kim
Allah'a kefere olan, KÜFRE GÖĞÜS AÇAN, kimselere Allah'tan bir gazab
iner ve onlar için büyük bir azâb vardır. Men kefera billahi mim ba'di imanihi
illa men ukrihe ve kalbuhu mutmeinum bil imani ve lakim men ŞERAHA BİL KUFRİ
SADRAN fe aleyhim ğadabum minellah, ve lehum azabun azîm. 16/106
·
Allâh, kim doğru yola iletilmek isterse onun GÖĞSÜNÜ
İSLÂM'A AÇAR, kim de sapmak isterse onun göğsünü, göğe çıkıyormuş gibi dar
ve tıkanık yapar. Allâh, inanmayanların üstüne işte böyle pislik çökertir. Fe
mey yuridillahu ey yehdiyehu yeşrah sadrahu lil islam, ve mey yurid ey
yudillehu yec'al sadrahu dayyikan haracen ke ennema yessa'adu fis sema',
kezalike yec'alullahur ricse alellezine la yu'minûn. 6/125
·
Allâh, onların kalblerini ve kulaklarını
mühürlemiştir, gözlerine de perde inmiştir. Onlar için büyük bir azâb
vardır. Hatemallahu ala kulubihim ve ala sem'ihim, ve alâ ebsarihim ğişaveh, ve
lehum azabun azîm. 2/7
·
Andolsun, cehennem için de birçok cin ve insan
yarattık ki kalbleri var, fakat onlarla anlamazlar; gözleri var, fakat
onlarla görmezler; kulakları var, fakat onlarla işitmezler. İşte onlar
hayvanlar gibidir, hattâ daha da sapık... Ve işte gâfiller onlardır!Ve le kad
zera'na li cehenneme kesiram minel cinni vel insi lehum kulubul la yefkahune
biha ve lehum a'yunul la yubsirune biha ve lehum azanul la yesmeune biha,
ulaike kel en'ami bel hum edall, ulaike humul ğafilun. 7/179
·
Allâh, sana onları uykunda az gösteriyordu. Eğer sana
onları çok gösterseydi, çekinirdiniz ve işde çekişirdiniz. Fakat Allâh,
kurtardı. Doğrusu O, göğüslerin özünü bilir. İz yurikehumullahu fi menamike kalila, ve
lev erakehum kesiral le feşiltum ve le tenaza'tum fil emri ve lakinnellahe
sellem innehu alimum bi zatis sudûr. 8/43
·
Karşılaştığınız zaman onları sizin gözlerinize az
gösteriyor, sizi de onların gözlerinde azaltıyordu ki yapılması gereken bir işi
yerine getirsin. İşler, hep Allah'a döndürülecektir. Ve iz yurikumuhum izil
tekaytum fi a'yunikum kalilev ve yukallilukum fi a'yunihim li yakdiyellahu
emran kane mef'ula, ve ilellahi turceul umûr. 8/44
Yaratılan Kainat kitabının ve yazılı kitap Kuranı
kerimin anlattığı evrensel ilkelere alakası, önem ve önceliği vererek SADRINI
İNŞİRAH ettiği, bakış açısını, anlayışını ve motivasyonunu artırarak, her
alemini NUR laştıranlardan olma dileğiyle,
Muhabbetle
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder