6 Şubat 2022 Pazar

İNSANIN KUSURLARI VE YAPILACAK UYARININ TEBLİĞİN USUL VE YÖNTEMİ

 İNSANIN KUSURLARI VE YAPILACAK UYARININ USUL VE YÖNTEMİ

Bu alemde kulluğun gereği ahsenu ameller yapmak için ahseni takvim üzere var edilen her türlü zihni vb melekelerle donatılan insan istemese de iblise, duygularına yenik düştüğünde hata da kusur da günah ta işleyebilmektedir.
İnsanın en vahim kusurlardan biri;
kusurunun farkında olmamak ve kusursuz olduğunu zannetmektir.
Kimi hatasını kusurunu anlamak ta ve bundan kurtulmanın yoluna girmektedir.
Kimi de kusurlarının farkında bile olmamaktadır. Ya da kusurları hatırlatılsa da bunda inat edip cehaletin elinde maskara konumuna düşmektedir.
• İNSAN TERCİHLERİYLE ŞEKİLLENİR AMEL KITABINI YAZAR, CENNETI VEYA CEHENNEMINI İNŞA EDER https://www.facebook.com/photo?fbid=124099029732079&set=a.107800448028604 https://aaldemira.blogspot.com/.../insan-tercihiyle...
**
UNUTULMAMALIDIR Kİ,
Mutlak #KUSURSUZLUK Allah’a aittir. 67/1-5 vb.
En güzel ESMALAR isimler Allâh'ındır 7/180 vb.
O öyle bir Allah ki eşi benzeri vs asla yoktur 59/22-24 vb
O Rabbilalemindir. Lillahi Rabbilalemin, bu alemi yaratmış, terbiye etmiş, düzeni kurmuş, kanunları oluşturmuştur. Kitap, Kuran ve Zikri de lutfetmiştir 15/1, 27/1, 10/37, 10/61, 18/27, 56/77, 56/78, 15/9 vb.
**
**
Kusurunu bilmeme örneği üzerinden konuyu irdeleyelim
**
I-ÖĞRETİLERİN AMACI
Tüm dinler ahlak da insanın hatalarını kusurlarını anlayıp bunlardan arınarak kusursuzluğa doğru yol almasını öğütler.
İnsanı insan yapan düşünce, inanç, kabullenim ve yargıları ile #eylemleridir.
İnsan neye alaka, ilgi duyar, fiilen samimiyet gösterir, yani ÖNEM VE ÖNCELİK verirse, onunla ahlaklanmaktadır.
İnsan ne ile nasıl yoğrulursa, öyle olmaktadır. Bu yapılanmada, vicdanın sesine uyup #insanlıktan, iyilikten, hayırdan, güzellikten, pozitif halden yana durduğunda, evrensel insani değerlerle yapılandığında ahsen ahlaka ulaşmaktadır.
**
**
II- İNSANIN VAR EDİLİŞ NEDENİ
Her durumda AHSEN işler ameller yapması da insanın var ediliş nedenidir.
Bu alemde misafir edilen insana, varlığının ve kulluğun gereği olarak DENEME, TEKAMÜL ve AHSENU AMEL yapmak için tercih yetisi ve buna bağlı her türlü donanım da verilmiştir.
İnsandan beklenen ise her durumda HAKTAN İYİDEN GÜZELLİKTEN yana durup her hali geliştirip ve ahsenleştirmektir. 11/7, 18/7, 67/2, 51/56, 2/21, 23/32, 7/65, 23/23 vb.
III- HATASIZ İNSAN OLMAZ
Her insan hata yapabilir
Önemli olan hatasının kusurlarının farkına varabilmek ve ahsen yönde değişebilmektir.
A-BUNUN YOLU DA
1. Hesaba çekilmeden kendini hesaba çekebilmektir.
2. Eleştirileri de dikkate almaktır.
3. Araştırıp sorgulamak ve düşünmektir
4. Vicdanın sesini dinlemektir.
5. Ortak akla değer vermektir.
6. Eleştiriyi önemsemek ve övenlerden çok eleştirenleri yanında tutmaktır.
7. Özür dileyip arınmayı seçmektir.
B-TOPLUMA DOSTLARINA DÜŞEN DE
1. Kişiye en güzel yol ve usulle, özel olarak KUSURLARINI HATALARINI anlatabilmek
2. Farkına vardırıp düşünmesini sağlamak
3. Değişim yolunda sevgiyle ve tavırla teşvik edebilmektir.
4. Bu anlamda YARGILAMADAN ancak ayinadar, yardımcı ya da tamamlayıcı olabilmelidir.
5. Hatta, öğütten de öte örnek ve önder olmalıdır.
Elbette, #hakikatler en güzel yol ve yöntemle anlatılmalıdir.
Hak görüşler, en güzel üslupla, edebine adabına, usul ve esasına uyarak basiret ve ferasetle, HIKMETLI bir şekilde sunulmalıdır.
Yine, bu hakikatlerin, anlatılan evrensel doğruların yaşamda uygulanıp #ÖRNEK OLUP sunulması, anlatılması önemli, etkili ve daha anlamlıdır. 17/53, 33/70, 4/9, 4/63, 4/5, 17/23 33/32, 17/28, 73/5, 86/13, 22/24, 6/112, 6/152, 33/70, 4/9, 20/44, 49/2, 6/112, 4/148, 16/125 vb
Nitekim kitap der, yaklaşık meallerde:
a-KAVLİ AHSEN
• Kullarıma söyle, en güzel AHSEN olanı söylesinler. Sonra şeytan aralarını bozar. Çünkü şeytan, insanın apaçık düşmanıdır. Ve kul li ibadi YEKULULLETİ HİYE AHSEN, inneş şeytane yenzeğu beynehum, inneş şeytane kane lil insani aduvvem mubîna17/53
b-#KAVLİ BELİĞA
• Onlar, Allah´ın kalblerindekini bildiği kimselerdir; Onlara aldırma, onlara #VAAZ ver ve #KAVLEM BELİĞA etkili, nefislerine tesir edecek şekilde ahsen kavle söz ve görüş söyle !Ulaikellezine ya'lemullahu ma fi kulubihim fe a'rid anhum #VEİZHUM, ve kul lehum fi enfusihim #KAVLEM BELİĞA. 4/63
c-KAVLİ MA'RUFA.
• Allâh'ın, sizin için geçim kaynağı yaptığı mallarınızı aklı ermezlere vermeyin; o mallarla onları besleyin, giydirin ve onlara güzel söz söyleyin.Ve la tu'tus sufehae emvalekumulleti cealellahu lekum kiyamev verzukuhum fiha veksuhum ve kulu lehum KAVLEM MA'RUFA. 4/5,17/23 33/32 vb
d-KAVL-İ MEYSÛR
• Eğer Rabbinden beklediğin bir rahmet (rızık) için, onlardan yüz çevirmek mecburiyetinde kalırsan, o vakit de onlara KAVLEM MEYSÛRA GÖNÜL ALICI yumuşak ve tatlı bir söz söyle. Ve imma tu'ridanne anhumubti?ae rahmetim mir rabbike tercuha fe kul lehum KAVLEM MEYSÛRA. 17/28
e-KAVL-İ SEKÎL
• Doğrusu biz, senin üzerine KAVLEN SEKİLA değerli etkili bir söz bırakacağız İnna senulki 'aleyke KAVLEN SEKİLA. 73/5
f-KAVLUN FASL
• (Kur'ân), elbette (hak ile bâtılı) ayırdedici bir sözdür. İnnehu leKAVLUN FASL. 86/13
g-KAVL-İ TAYYİB
• Sözün TEMİZİNE ve çok övülen (Allâh)ın yoluna iletilmişlerdir Ve hudu ilet TAYYİBİ MİNEL KAVLİ ve hudu ila siratil hamîd. 22/24
h-KAVL-İ ADL “Yakınlarınız dahi olsa söz söylediğiniz zaman adaletli olun En’âm, 6/112.
• Söylediğiniz zaman da, yakınınız da olsa KULTUM FA’DİLÛ âdil olun ve izâ KULTUM FA’DİLÛ 6/152
ı-KAVLEN SEDIDA
• Ey inananlar, Allah'tan korkun ve ISABETLI yerli yerinde DOĞRU söz söyleyin. Ya eyyuhellezine amenuttekullahe ve kulu KAVLEN SEDIDA. 33/70, 4/9
j-KAVLEL LEYYİN
• Fir'avn'e gidin, çünkü o azdı." Ona yumuşak söz söyleyin, belki öğüt alır veya korkar."Fe kula lehu KAVLEL LEYYİNel leallehu yetezekkeru ev yahşa. 20/44
BUNLARI DA ASLA YAPMAYINIZ, Bağırarak konuşmayınız, aldatıcı sözlerden de kaçınınız.
k-FEVKA SAVTİN
• Ey iman edenler! Seslerinizi, NEBİNİN sesinin üstüne yükseltmeyin. Birbirinize BAĞIRDIĞINIZ gibi, Peygamber’e yüksek sesle bağırmayın, yoksa siz farkına varmadan işledikleriniz boşa gider. Ya eyyuhellezine amenu la terfeu asvatekum FEVKA SAVTİN nebiyyi ve la techeru lehu bil kavli ke cehri ba'dikum li ba'din en tahbeta a'malukum ve entum la teş'urûn. 49/2.
l-KAVLİ ĞURURA
• Böylece biz, her peygambere insan ve cin şeytânlarını düşman yaptık. (Bunlar), aldatmak için birbirlerine yaldızlı sözler fısıldarlar. Rabbin dileseydi onu yapamazlardı. Artık onları, uydurdukları şeylerle baş başa bırak. Ve kezalike cealna li kulli nebiyyin aduvven şeyatînel insi vel cinni yuhi ba'duhum illa ba'din zuhrufel KAVLİ ĞURURA, ve lev şae rabbuke ma fealuhu fezerhum ve ma yefterûn. 6/112
• KÖTÜ SÖZ SÖYLENMESİNİ SEVMEZ. La yuhibbullahul
cehra bis SUİMİNEL KAVLİ 4/148
n-Vb hasen olmayan her hal ve davranıştan uzak durmalıdır. Kötülüğü ahsen hal ile savmalıdır.
BİL HİKMETİ VEL MEV'İZATİL HASENETİ AHSEN VAAZIN önce yaşayıp örnek olmakla gerçekleşeceğine de vurgu yapar.
• Hikmetle ve güzel VAAZLA Rabbinin yoluna çağır ve onlarla en güzel biçimde mücâdele et. Kuşkusuz Rabbin, işte yolundan sapanları en iyi bilen O'dur ve O, yola gelenleri de en iyi bilendir. Ud'u ila sebili rabbike BİL HİKMETİ VEL MEV'İZATİL HASENETİ ve cadilhum billeti hiye ahsen, inne rabbeke huve a'lemu bi men dalle an sebilihi ve huve a'lemu bil muhtedîn. 16/125
Zira
Öğüt vermek, çoğunluğun yaptığı gibi kolaydır.
Uygulamak, yaşamda ÖRNEK OLMAK ise zordur, meşakkatlidir, O kadar da, değerlidir.
Bu anlamda en etkili unsur, öncelikle savunduğu ve davet ettiği güzelliği yaşamında göstermektir. Zira, Lisanı Hal, Lisanı Kal den daha etkilidir, taa yüreklere, özüne işler ve değişimi tetikler.
C- EKSİKLERİNİ KUSURLARININ GİDERİLMESİ VE AHSENLEŞMEDE TAMAMLAYICI OLMAK
Elbette İHVAN KARDEŞ olmak birbirini ahsen yönde tamamlamak ve geliştirmektir.
ÜSTELİK BUNU YAPARKEN DE
• Zandan çok sakının. Birbirinizin gizli şeylerini araştırmayın; biriniz diğerinizi arkasından çekiştirmesin. Biriniz, ölmüş kardeşinin etini yemeği sever mi? 49/12
• Ey iman edenler! Bir topluluk bir diğerini alaya almasın. Belki onlar kendilerinden daha iyidirler. Kadınlar da diğer kadınları alaya almasın. Belki onlar kendilerinden daha iyidirler. Birbirinizi karalamayın, birbirinizi (kötü) lakaplarla çağırmayın. İmandan sonra fasıklık ne kötü bir namdır! Kim de tövbe etmezse, işte onlar zâlimlerin ta kendileridir. 49/11
• Diliyle çekiştiren, kaş ve gözüyle işâretler yapıp alay eden her fesâd kişinin vay haline! 104/1
• Daima kusur arayıp kınayan, hep lâf götürüp getiren, 68/11
• Sana dışardan bağıranların çoğu aklı ermez kimselerdir. 49/4
Vb ilkeler de dikkate alınıp uymalıdır.
Hiç kimse bir başkasının yargıcı değildir.
Ancak, kendini yargılayabilir.
Birini yargılamak durumunda olanlar bile, önce empati yapmalı, onun ayakkabısıyla yürümeli, şartlarını nedenlerini düşünmelidir.
Bilinmelidir ki,
“Hiç kimse sınanmadığı günahın masumu değildir C Rumi”
Hiçbir şey bir insanın masumun GÖZ YAŞLARINDAN gönlünü kırmaktan değerli olamaz.
Kaş yapayım derken göz çıkarmaktan uzak durmalıdır.
**
D- KÖTÜ NİYETLİ SUİ ZAN İÇİNDE OLUP ELEŞTİRİNİN ÖTESİNE GEÇİP SALDIRGANLAŞANLAR İFTİRA ATANLAR DA OLABİLMEKTEDİR.
Bunlara karşı da ahlakı Kurandan asla ayrılmadan gereken ıslah edici ve düşündürücü uyarılar yapılmalı ve #selam deyip o kişi, konu ve ortamdan da uzaklaşmalıdır
Kitap der, yaklaşık meallerde;
• De ki: "Herkes kendi karakteri-ahlakı üzere DAVRANIR. Rabbiniz kimin en doğru, HİDAYET yolunda olduğunu en iyi bilir." Kul küllüy ya'melu ala şakiletih, fe rabbukum a'lemu bi men huve ehda sebila. 17/84
Elbette
HERKES kendine yakışanı yapar. Testinin dışına bile içindekiler sızar. İnsan #yediğinden ikram eder. Herkes kendinde, ahlakında, yanında, heybesinde, dünyasında olanı söyler. Üslubu beyan aynıyla insandır. Söz söyleyenin ahlakını yansıtır. Sözler sahibinindir. Üslup da esas kadar önemlidir. İnsanı en iyi anlatan lisanı halidir.
İnsan hayat aynasında amelleriyle kendi karakterini ahlakını yansıtır
Sui ZANLAR, muhatabın değil, ONU YAPANIN değersizliğini, #çukurluğunu gösterir. Ön yargılar cehennemde yaşamak etrafa da alev saçmaktır.
#Cehalet, tüm KÖTÜLÜKLERİN kaynağıdır.
Cehalet, ilimden de edepten de AHLAKTAN da uzak kalmaktır.
**
**
IV- BU UYARILARA ÖĞÜT ELEŞTİRİ VB MUHATAP OLANLAR DA
Eleştirilerin güzelleştirmeye çalışan bahçıvanlar olduğu gerçeğinden hareketle can kulağıyla dinleyip düşünüp ibret almalı ve değişimi başlatmalıdır.
Her zaman nefsini temize çıkarmaktan ve iblise ayartısına uymaktan kaçınmalıdır.
**
A-AYNEN HATA KUSUR YAPTIĞINDA
Kitaptaki örneklerde olduğu üzere bunları KABUL EDİP ARINMALIDIR.
 "Ben nefsimi temize çıkarmam. Çünkü nefis, dâimâ kötülüğü emredicidir. 12/53
 "Rabbim, BEN NEFSIME ZULMETTIM, beni bağışla!" dedi. (Allâh) onu bağışladı. Çünkü O, çok bağışlayan, çok esirgeyendir. Kale rabbi İNNİ ZALEMTU NEFSİ fağfirli fe ğafera leh, innehu huvel ğafurur rahîm. 28/16
 "RABBIM, BEN KENDIME #ZULMETMIŞIM. 27/44
 Şüphesiz BEN ZALİMLERDEN OLDUM» diye seslenmişti.
LA İLAHE İLLA ENTE SUBHANEKE İNNİ KUNTU MİNEZ ZALİMÎN. 21/87
ZİRA
Cehalet, cahillik, doğrusu bilinmesine, bildirilmesine, bilebilecek durumda olmasına rağmen, aksi olanı istemek, yapmaktır. 12/33, 2/67, 5/50, 7/138, 39/64,46/23, 3/154,11/46, 11/29, 27/55, 33/72, 6/35, 49/6, 33/33,48/26 vb
Kuran ilkelerine aykırı ISTEK tavır vb hal içine girenleri, Allahın Rasulu NEBISİ de olsa SAKIN CAHİLLERDEN OLMA diye uyarır, FE LA TEKUNENNE MİNEL CAHİLîn 6/35, 11/46, 12/33 vb
Şayet insan Kuran ilkelerine aykırı ISTEK TAVIR vb hal içine girerse CAHİLLERDEN olunmaktadır
AHSEN insan, her içsel ya da dışsal etki veya istekte iblisin AYARTISINI ve DUYGULARINI kontrol edebilen ve her halde de Rabbilalemini Kuranı, ilkelerini gözetip her şeyden daha güçlü önem ve öncelik vererek ahsenu ameller yapabilendir.
**
B- GÜNAHLARDAN HATALARDAN ARINIP AF MAĞFİRET ve RAHMET EDİLMENİN YOLU
• Hatasını günahını nedenlerini ANLAYIP
• Geciktirmeksizin en kısa surede
• TÜM GÜNAH ŞİRK vb sapmalardan ARINIP
• NASUH bir daha yapmamak üzere TEVBE edip
• İblisin ayartısını ve duygularını kontrol etmeyi ÖĞRENİP
• Kendini içsel ve dışsal her yönden DÜZELTİP
• Rabbinden ve zarar verdiklerinden ÖZÜR dileyip
• Verdiği hasarları maddi manevi ONARIP
• İlave var ediliş yolunda AHSENU AMELLER yaparak
• AYETLERİN doğru manalarını öğrenip ANLAYIP
• İÇSELLEŞTİRİP yaşama yazıp uygulayarak
• Rabbin Rızasına varıp
AFFEDİLEN, özellikle MAĞFİRET edilen ve
nihayetinde de RAHMET edilenlerden olunabilmektedir.
• HATASINI GÜNAHINI ANLAMAK ve TEVBE EDİP ARINIP AFF, MAĞFİRET ve RAHMET EDİLMEK https://www.facebook.com/photo?fbid=128619062613409&set=a.107800448028604 https://aaldemira.blogspot.com/.../hatasini-anlamak-nedir...
**
**
V-GEL, VAKİT VARKEN, BİR DAHA DÜŞÜN!
Geçmişini hesaba çek!
AHİRİNİ kitabını düşün!
Ölmeden KURAN'LA DİRİL!
Akıbetini ve ahirini kurtaracak eserlerin, amelissalihatların ahsenu amellerin yoksa tüm sözde kazanımların hiçbir değeri yoktur.
Her #nefis, var edilen her varlık ölümü yaşayacaktır! 3/185, 21/35, 29/57 vb.
Marifet ahsen yaşamaktır. Her hali durumu ahsenleştirip var ediliş amacına hizmet ederek AHİRE de ulaşan eserler, ahsenu ameller yaparak Rabbin Rızasına varıp bu HAN dan PAK bir amel kitabıyla geçip gitmektir. 11/7, 18/7, 67/2, 51/56, 2/21, 23/32, 7/65, 23/23 vb.
İnsan ne yaptığı ve ne için yaptığıyla, çalışma ve vesile olduklarıyla anlam ve değer bulur.
Bilmeyle, bilgi depolamayla, bilgi yarıştırmayla değil, bilgiyi #içselleştirip #AkılGönülEylem bileşkesiyle #İlimAmelİhlas birlikteliğiyle, hayata müdahil olup sosyal hayatın arasında merkezinde, yaşama yazdıklarıyla Rahman indinde de yer bulur.
• BİLMEK BİLGİ yüklenmek değil NE YAPTIĞI ve NE İÇİN NASIL yaptığı önemlidir
• KURANDAN VİCDANIN SESİNDEN EVRENSEL İLKELERDEN UZAKLAŞAN
DUYARSIZ İNSAN VE TOPLUMUN SONU DA HÜSRANDIR
Ölüm geldikten iş işten geçtikten sonra #sonpişmanlık fayda vermez 78/40, 4/42, 77/35, 77/36, 66/6, 2/24, 6/27, 33/66-68, 38/61, 7/38-39, 43/38-39, 37/20-38, 63/10, 23/99-100, 39/58 vb
Rabbin RIZASINA ilkesine aykırı tüm kazanımlar İZZET değil #ZİLLETTİR
Evet, değişmek vaktidir, bilesin! Ölüm aniden habersiz gelmektedir.
Son saat, son gün gelmeden önce,
her anı, Rabbin Rızasına uygun yaşa!
ELALEM değil RABBİLALEMİN ne der diye yaşayanlar her alemde BAHTİYAR olur.
Hatasını anlayıp aranıp ahsen yolda değişip gelişenlerden Rabbin Rızasına varanlardan olma dileğiyle
Muhabbetle





Hiç yorum yok:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı