22 Mart 2024 Cuma

ORUCUN SİYAMIN FARZ DEĞİL de #KETEBE edilmesi, ÜZERİNİZE YAZILMASININ ANLAMI FARKI VE MESAJI


ORUCUN SİYAMIN
FARZ DEĞİL de #KETEBE edilmesi,
ÜZERİNİZE YAZILMASININ ANLAMI FARKI VE MESAJI
Kitapta, her kelime ve kavrama ve bu kavramların türevlerine dahi KURAN BÜTÜNLÜĞÜNDE, BAĞLAMIYLA birlikte, Rabbinin ne anlam yüklediği, tüm öğretilerinden veya bildiğimiz hatta değişerek gelen sözcük bilgilerinden ÖNEMLİ VE ÖNCELİKLİ dir.
Her nedenle HER kelime ve kavramların türevleriyle birlikte kitapta nerede nasıl geçtiği ortaya konup KURAN BÜTÜNLÜĞÜNDE yüklenilen anlamı bulmayla birlikte bu konuda tüm sorular ilgi ve alaka önem ve öncelik ve zihni çalışmalar yapıldığı ölçüde insanın önüne açılır.
HANGİ ANLAM VERİLİRSE
O kökten gelen #HER KELİME KAVRAM vb türevlerine bu kavramların geçtiği tüm ayetlerde de ANLAMI şu denilen #manayı koyup o ayetlerde o mana, bütünlük ve doğruluk açısından test edilip buna göre bu kavram ve türevlerinin geçtiği tüm ayetlerin de meali ortaya konularak iddianın önerinin düşüncenin doğrulaması yapılmalıdır
AYNI ZAMANDA o önerilen anlam, kitapta başka bir kelime kavramın da manası olmamalıdır.
Kitap der yaklaşık meallerde:
Ey inananlar, sizden öncekilere KETEBE yazıldığı gibi MÜTTAKİ OLMANIZ için sizin üzerinize de SİYAM oruç yazıldı. Ya eyyuhellezine amenu kutibe aleykumus siyamu kema kutibe alellezine min kablikum leallekum tettekûn. 2/183
Bir emrin, eylemin ya da ayetin, ferada olmasıyla ketebe edilmesi farklıdır.
Bu iki kelimenin geçtiği ayetler; kendi içinde ve birlikte değerlendirildiğinde görüleceği üzere, KUTİBE ALEYKUM ile anılan eylemler hoşuna gitmese de emredilen, insanları zorlayan, FEDAKARLIK gerektiren ve içlerinden pek azının yapmaya yanaştığı ya da gereğince yapabildiği hallerdir. 2/183, 2/178, 2/180, 2/216, 2/246, 3/154, 4/66, 4/77 vb.
Örneğin: Yaklaşık meallerde:
• HOŞUNUZA GİTMESE DE kıtal SİZE KUTİBE EDİLDİ. Bazen hoşlanmadığınız bir şey, hakkınızda iyi olabilir ve hoşlandığınız bir şey de hakkınızda kötü olabilir. Allâh bilir, siz bilmezsiniz. Kutibe aleykumul kitalu ve huve kurhul lekum, ve asa en tekrahu şey'ev ve huve hayrul lekum, ve asa en tuhibbu şey'ev ve huve şerrul lekum, vallahu ya'lemu ve entum la ta'lemûn. 2/216
• Eğer onlara: "Kendinizi öldürün, ya da yurtlarınızdan çıkın!" diye KUTİBE yazmış olsaydık, İÇLERİNDEN PEK AZI HARİÇ, BUNU YAPMAZLARDI. Ama kendilerine öğütleneni yapsalardı, elbette kendileri için daha iyi ve daha sağlam olurdu. Ve lev enna ketebna aleyhim eniktulu enfusekum evihrucu min diyarikum ma fealuhu illa kalilum minhum, ve lev ennehum fealu ma yuazune bihi lekane hayran lehum ve eşedde tesbita. 4/66
• Ey inananlar, sizden öncekilere KUTİBE yazıldığı gibi MUTTAKİ OLMANIZ için sizin üzerinize de SİYAM oruç KUTİBE yazıldı Ya eyyuhellezine amenu KUTİBE ALEYKUMUS SİYAMU kema KUTİBE alellezine min kablikum leallekum TETTEKÛN. 2/183
Nitekim
oruç siyam, açlıktan, susuzluktan, lüzumsuz konuşmaktan vb öte olup, her tür sıkıntıda, sorunda da RIZAYI İLAHİYE uygun hal içerisinde olma eylemidir 2/183, 2/185.
#ORUÇ savm, siyam savmen, tüm olumsuz hal ve durumlarda da, #MUTTAKİ olma mücadelesi, TAVRI ve EĞITIMIDIR.
İnsan iblisin #ayartısını ve sınırsız her yöndeki #duygularını kontrol edip ahsen olana yöneldikçe Rabbilalemine, Kurana, vicdanın sesine, evrensel ilkelere önem ve öncelik verdikçe de MUTTAKİLEŞMEKTEDİR.
ORUÇ, MUTTAKILIĞI ahlak haline getirmiyorsa O yapılan SAVM SİYAM ORUÇ değildir.
Yeme içme diye anılan ORUCU tutmak kolaydır.
Asıl olan haset, kin nefret, öfke şiddet, cinayet ve her tür kötülüğe karşı da her olumsuz halde de ORUÇLU durabilmektir.
.
Buna karşın FERADA FARZ ile anılan emirler, eylemler ayetler ise, KUTİBE ALEYKÜM e göre zorlamayan, kolayca yapılabilen, hasen olan, hayır ve hasenat nitelikli eylem ve durumlardır. 2/197, 28/85, 33/38, 66/2, 2/237, 33/50, 24/1, 2/236, 4/7, 4/118, 2/68, 4/24, 4/11, 9/60 vb.
Örneğin: Yaklaşık meallerde:
• Allâh size, YEMİNLERİNİZİ ÇÖZMEYİ FEREDA KILMIŞTIR. Allâh sizin sâhibinizdir. O bilendir, hüküm ve hikmet sâhibidir. Kad FEREDALLAHU lekum tehillete eymanikum, vallahu mevlakum, ve huvel'alîmulhakîm. 66/2
• Henüz dokunmadan, ya da farz olanı farz haline getirmeden kadınları boşarsanız size bir günâh yoktur. Ancak onları faydalandırın. Eli geniş olan, kendi gücü nisbetinde, eli dar olan da kendi kaderince güzel bir şekilde faydalandırmalıdır. Bu, iyilik edenlerin üzerine bir borçtur. La cunaha aleykum in tallaktumun nisae ma lem temessuhunne ev TEFRİDU lehunne FERİDATEV ve mettiuhunn, alel musii kaderuhu ve alel muktiri kaderuh, metaam bil ma'rufi hakkan alel muhsinîn. 2/236
Bu nedenle, KUTİBE ALEYKUM ile anılan ameller, bu bağlamda Ramazanlar, savm, SİYAM oruç fedakarlık gerektirmesi sonucu insanı MUTTAKİ yapan, hatta Mukarrebun kılan hallerdir.
ORUC SAVM, SİYAM özellikle sıkıntıların, sorunların, çilelerin yaşanıldığı, KARŞILAŞILDIĞI dönemler, Ramazanlar başta olmak üzere HER DURUMDA da, iblise, içsel ve dışsal her tür ayartıya karşın, kendini tutarak, Vicdanın sesine kulak verip, KURAN'a, Rızayı İlahiye uygun hal içinde olmaktır.
Ramazanlar, yılda bir defa yaşanılan takvim ayı olmaktan öte olup Hakk yolda her tür maddi ve manevi sıkıntıların, çilelerin, sorunların, isteyerek ya da istemeden yaşandığı dönemdir.
Böyle durumlara, EŞŞEHRA bu surece kısmen ya da tamamen şahit olanlar, SİYAMLA ORUÇ'la karşıladığında, sabırla, salatla, şükürle, hamdla, daha güzel olana ulaşıncaya kadar direnerek dayanarak, her işi usul ve esasına uygun yaparak, RIZAYI İLAHİYE uygun hal içerisinde olduğunda o Ramazanlar Kuran ın indiği, Kuranla buluştuğu anlar, zamanlar olmaktadır. ŞEHRURAMEDANELLEZİ UNZİLE FİHİL KUR'ANU 2/185. Kadir anları, geceleri gerçekleşmektedir 97/1-5.
ÜSTELİK, size, sizden öncekilere, sizden sonrakilere ve her insana, her insanın yaşamına da yazılmıştır.
Muttaki olmak elbet bedel ister. Fedakarlık gerektirir. Amenu ve amilussaliatları yapmayı bekler. 2/214, 29/2, 2/155, 3/186, 21/35, 29/3, 47/31 vb.
Nitekim KİTAP DER, Yaklaşık Meallerde :
• Yoksa siz, sizden önce geçenlerin durumu başınıza gelmeden cennete gireceğinizi mi sandınız? Onlara öyle yoksulluk ve sıkıntı dokunmuştu, öyle sarsılmışlardı ki, nihâyet ERRESULU ve onunla birlikte inananlar: "Allâh'ın yardımı ne zaman?" diyecek olmuşlardı. İyi bilinki, Allâh'ın yardımı yakındır. Em hasibtumen tedhulul cennete ve lemma ye'tikum meselullezine halev min kablikum,messethumul be'sau ved darrau ve zulzilu hatta yekuler rasulu vellezine amenumeahu meta nasrullah, ela inne nasrallahi karîb 2/214.
• İnsanlar yalnız "inandık" demekle, hiç sınanmadan/fitnelenmeden bırakılacaklarını mı sandılar? E hasiben nasu ey yutraku ey yekulu amenna ve hum la yuftenûn. 29/2
ELBETTE, MUTTAKİ olmak, önem ve öncelik vermektir. Rabbilalemine, Yaratılmış Kainat Kitabındaki veya Yazılı Kitap Kuranı Kerimdeki ayetlerin anlattığı evrensel ilkelere, sıdk veya hak olarak ulaşan, candan, canandan her şeyden çok bu HUDEN, HEDİYE, HİDAYETe her daim önem ve öncelik verdiğini, fedakarlık yaparak yaşamda da gerçekleştirenlerdir. 39/33, 5/119, 46/16, 33/24; 2/177, 3/76, 5/35, 5/100; 9/24, 2/165; 9/36, 9/123, 16/128; 9/111, 24/52, 59/9, 64/16; 3/76, 9/4, 9/7; vb.
Bu nedenle MUTTAKİLERE CENNET VARDIR denilmektedir. 3/133, 15/45, 16/31, 50/31, 26/90, 78/31, 16/30, 25/15, 47/15, 13/35, 39/20, 39/73, 68/34, 7/128, 11/49, 28/83, 43/35, 38/49, 77/41, 54/54, 52/17, 51/15, 44/51 vb
Elbette, HER HAYIR, GÜZELLİK ve FEDAKARLIK HER ALEMDE CENNETİ YAŞATIR. Bir zerresi dahi, Rabbilaleminin ilkesiyle, bereketiyle, kelebek etkisiyle, bir alemi sarar. Her hayır ve fedakarlık, her dünyada güzellik olarak karşılık bulmaktadır.
RABBİN RAZI OLDUĞU bir hayat başarıların en büyüğüdür. ALLÂH onlardan #RÂZI OLMUŞTUR, onlar da O'NDAN RÂZI OLMUŞTUR. işte büyük başari, #FEVZULAZÎM BUDUR! RADIYELLAHU ANHUM VE RADU ANH, zalikel FEVZUL AZÎM 5/119, 98/8, 58/22, 9/100, 48/18 vb
,
Her nedenle, her halde de önce, insanlıktan yana olup, müslim, mümin, muttaki ve mukarrebun olma yolculuğunda, özellikle sıkıntıların, sorunların, çilelerin yaşanıldığı, KARŞILAŞILDIĞI dönemleri,
#RAMAZAN süreçlerini hayatın iniş ve çıkışlarını da,
oruçla, SAVM SİYAM SAVMEN ile karşılayarak,
tüm sorunları aşıp, hayatını KURANLA nurlaştıranlardan,
Rabbilalemine Kurana ilme vicdana uyarak
#ORUÇLA, savm, siyamla kendini tutup, ahsen davranıp
Elalem değil Rabbilaleminin ne der diye yaşayarak,
İyilik, hayır, fedakarlıklar, ahsenu ameller,
amenu ve amelissalihatlar yaparak
Her Dünyasını, akibet ve ahiretini de ziynetlendirerek,
muttakilerden Rabbin rızasına varanlardan
her Dünyada sevdikleriyle cenneti yaşayanlardan olma dileğiyle
17 HAZİRAN 2016 -22 Mart 2024
.
Bakınız
.
.
.
13/4
• RAMAZAN ve SAVM, SİYAM, ORUÇ HER HALDE DE MUTTAKİ OLMAYI AHLAK HALİNE GETİRME EĞİTİMİDİR
.
14/4
• ORUÇ SAVM SİYAM her tür AYARTIYA karşı HAKTAN yana AHSEN kalıp MUTTAKİ olma EĞİTİMİ ve MÜCADELESİDİR https://www.facebook.com/photo?fbid=360470826094897&set=a.107800448028604 https://aaldemira.blogspot.com/.../oruc-savm-siyam-her...
.
.
.
11/03/2024
***RAMAZANLARDA ORUÇ-SAVM SİYAM SAVMEN ile MUTTAKİ OLMAK Her halde de Rabbilalemine, Kurana, ilme, vicdana önem ve öncelik verme ahlakını yaşamakla gerçekleşir
.
13/03/2024
***Kişiliğinizde, manevi şahsiyetinizde, ahlakınızda, eylemlerinizde
AHSEN DEĞİŞİM olmakta ise RAMAZAN da SAVM SİYAM SAVMEN ORUÇ da size gelmiş, inmiş ve içselleşmiştir.





Hiç yorum yok:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı